Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is? Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Hoe zwaarder de dynamo wordt belast, des te eerder hij het bijltje erbij neergooit. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
Je kan net zolang doorrijden totdat de accu leeg is. Dan werkt je elektronica niet meer en valt hij stil. Automaterialenzaken kennen soms een ruilsysteem; oude dynamo inleveren, nieuwe mee. Dan ben je voor 150 wel klaar.
De vervanging van de dynamo is sterk afhankelijk van de auto, de installatiekosten verschillen afhankelijk van de toegankelijkheid van de dynamo. Maar er zijn ook verschillende prijzen voor de dynamo zelf. Afhankelijk van het voertuig kan een nieuwe dynamo tussen de 150 en 700 euro kosten.
Een dynamo kan stuk gaan door enkele oorzaken. Als eerste kan de oorzaak liggen bij de v-snaar of multiriem. Deze riemen zorgen namelijk voor de aandrijving van de dynamo. Indien de v-snaar of multiriem niet meer goed functioneert doordat deze bijvoorbeeld slap of gebroken is, dient de dynamo vervangen te worden.
Als een dynamo defect is, hoeft u dat niet direct te merken. U kunt namelijk doorrijden met de auto op de stroom die nog in de accu zit, totdat deze helemaal leeg is. Wanneer de onderdelen, die het meeste stroom verbruiken, niet meer goed functioneren, kan dit een signaal zijn dat de dynamo geen stroom meer levert.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
Hoe meet je lekstroom? deze meet je door de min pool van de accu los te maken en er een multimeter tussen te hangen deze stel je in op ampère waarna de lekstroom wordt aangegeven. als je niet in het bezit bent van een multimeter kan er ook een spanningszoeker tussen je accupool en accuklem geplaatst worden.
Ontdekken is vrij simpel : alle apparaten afkoppelen en één voor één weer aankoppelen, totdat de lekstroom weer optreedt. Dit niet meten met een natte vinger, maar met een meetapparaat. Hoe het apparaat moet worden hersteld hangt van het apparaat af.
Gebruik je veel stroom (toeters en bellen) dan zal je dynamo harder moeten werken en eerder slijten. Maar bij normaal gebruik mag je verwachten dat een dynamo 10 jaar mee kan gaan of 200.000 km.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Reacties. Een dynamo zoals die vroeger gemonteerd werden levert gelijkstroom en heeft koolborstels. Een generator of alternator levert wisselstroom welke in de alternator zelf omgezet wordt met dioden naar gelijkstroom en heeft daardoor geen koolborstels.
Om een accu bij te laden moet deze minstens 14 volt krijgen van de dynamo. Een dynamo levert normaal gesproken veel meer stroom en dat wordt weer afgevlakt door de spanningsregelaar.
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Te hoge of te lage laadspanning
Is de laadspanning tijdens het opladen te hoog of te laag, dan kan de accu zich niet goed opladen. De auto zal ook deze spanning moeten doorgeven aan de accu om deze tijden het rijden bij te laden. Om te controleren of dit nog het geval is, kunt u gebruik maken van een multimeter.
Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Met een auto van 60 kW kun je dus naar verwachting 60 x 5 = 300 km elektrisch rijden zonder tussentijds opladen.
Wanneer moet een dynamo vervangen worden
Een dynamo moet vervangen worden zodra hij niet meer voldoende capaciteit levert en daarmee de accu niet meer voldoende laadt. Ook kan er een ander technisch defect zijn zoals versleten lagers.
Een lege accu opladen kan met een goede acculader. Dit kan alleen als je ergens langere tijd bent, want het opladen kost tijd en enige voorbereiding. Check voor het kopen van een acculader welk type accu in je auto zit. Dit staat op de accu of anders in de gebruiksaanwijzing.
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement. Slijtage: In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt.