Een intercooler kan nooit te groot zijn. Dat is misschien niet helemaal waar omdat er drukverlies op kan treden als de gecomprimeerde lucht te veel ruimte krijgt en weer gaat uitzetten.
Aan de andere kant zorgt het upgraden van de intercooler ervoor dat de door de turbocompressor gecomprimeerde lucht aanzienlijk wordt afgekoeld. Dit leidt tot een hoger zuurstofgehalte in de geleverde lucht en dus tot een toename van het motorvermogen.
Grotere intercooler monteren voor meer vermogen! Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van.
Jensen: "Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of extreme rook uit de uitlaat. Als de druk in het turbosysteem onjuist is bevat het lucht-brandstofmengsel onvoldoende zuurstof.
Nut intercooler
Het gevolg van een actieve turbo is echter dat de inlaatluchttemperatuur toeneemt, waardoor de vullingsgraad afneemt en tegelijkertijd het motorvermogen daalt. De intercooler zorgt er voor dat de luchttemperatuur van de turbo afkoelt van 130°C tot 60°C.
Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht.
In geval van mechanische beschadiging van de turbo of olielekkage bij de compressor kunnen er olie en metaaldeeltjes in de intercooler terecht komen. Dat door deze verontreiniging het motorvermogen daalt, is nog te overzien.
De kosten voor een nieuwe inlaatluchtkoeler beginnen bij ongeveer 100 euro; afhankelijk van fabrikant en model kan dit tot enkele honderden euro's oplopen.
Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.
Na de turbo komt de intercooler
Die ziet er ongeveer hetzelfde uit als de radiateur die de koelvloeistof van de motor koelt. Vanuit de turbo gaat de lucht de intercooler in, die de lucht kouder maakt. Hierdoor kan er meer lucht de motor in en worden de prestaties nog beter.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
Bij een grotere toerentallen wordt de lucht aan de motor geleverd door een grotere turbo. De turbo die wat groter is heeft een groter turbogat, omdat deze meer behoefte heeft aan lucht. Echter, wordt dit het turbogat opgeheven door de kleine turbo.
Wanneer u meer vermogen of extra trekkracht wenst, kiest voor Power-chiptuning. Door aanpassing van de parameters in de ECU van de auto beschikt uw auto of bedrijfswagen na de tuning over meer vermogen en trekkracht.
Antwoord van Jos. U vraagt of het nodig is de turbo te laten afkoelen en of start/stop beter uitgeschakeld kan worden wanneer de turbo daardoor mogelijk schade kan oplopen. Het nog laten draaien van de motor alvorens deze uit te zetten is niet meer van deze tijd.
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak.
Het is bijvoorbeeld redelijk normaal dat een inlaatsysteem 0.05 bar onderdruk veroorzaakt bij vol vermogen. In Nederland kan de drukverhouding dus gemakkelijk variëren tussen 2.30 bij 970 mBar en 2.15 bij 1030 mBar.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Gemiddeld kun je rekenen op een prijs tussen de 1500 en 3500 euro voor het laten inbouwen van een turbo. Houd er rekening mee dat er ook extra kosten kunnen zijn voor het aanpassen van andere onderdelen van de auto om de turbo goed te laten werken.
De oude en beschadigde slang moet gewoon worden losgeschroefd en uit zijn klemmen gehaald, waarna de nieuwe slang wordt aangebracht. De kosten voor dit vervangingsonderdeel beginnen afhankelijk van fabrikant en kwaliteit bij tien tot twintig euro; hoogwaardige modellen kosten 40 euro of meer.
De intercooler: werking
Een intercooler werkt volgens het principe van warmtewisseling. Een turbolader of supercharger drukt de lucht samen, waarvan de temperatuur stijgt. Deze samengedrukte lucht komt vervolgens terecht in de intercooler waar thermisch geleidende toegangsbuizen de hitte absorberen en de lucht koelen.
De turbo kan wel degelijk zorgen voor een groot olie verbruik (wat meerdere hier ook al aan geven) maar 1 op 1000km zou je dan ook echt wel moeten zien uit de uitlaat. Mocht je de kans en tijd hebben, haal dan je intercooler er uit.
Verschillende lekkages kunnen zich voordoen aan de turbo, zoals uitlaatgas, koelvloeistof, olie, vacuüm of druk (actuator). Een olielekkage komt het meest voor en is direct zichtbaar.Dit ontstaat meestal door vervuilde olie waardoor de lagers, de as en afdichtingen zijn versleten.