Verzopen motor komt niet voor met injectie.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
-Zet de kraan even dicht. (als de carburateur overstroomt dient men verder te kijken.) -Eventueel de bougie eruithalen en droogmaken. -De motor even aanduwen met de bougie eruit (de motor gooit dan de benzine via het bougie gat eruit.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Start de Buitenboordmotor of inboard niet dan kan dit een ontstekingsprobleem zijn. De CDI, bobine en bougie behoren tot de ontsteking. Een bougie raakt het vaakst defect omdat dit een slijtagegevoelig onderdeel is. De bougie heeft een beperkte levensduur en kan dus versleten of stuk zijn.
Je kunt die choke gewoon testen door deze op een accu aan te sluiten. Bij een elektrische choke maakt het niks uit hoe je de plus en min aansluit. Echter wanneer de choke het doet wanneer hij aangesloten is op een accu, wil nog niet zeggen dat hij het ook doet wanneer hij ingebouwd zit op de scooter.
Door de chokeklep te sluiten wordt het benzine/luchtmengsel armer aan lucht en dus verhoudingsgewijs rijker aan benzine en start een koude motor makkelijker. Als de motor op temperatuur komt, moet de chokeklep weer een beetje opengezet worden.
Kleine dieselmotoren hebben gloeistiften, in elke cilinder een. Door spanning op deze stiften te zetten wordt het gedeelte wat in de cilinder zit roodgloeiend. Hierdoor wordt de aangezogen koude lucht in de cilinder voorverwarmd zodat de ingespoten brandstof gemakkelijker verdampt en de motor gemakkelijker start.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
Sommige dieselmotoren kunnen starten zonder de hulp van gloeibougies (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is). Andere dieselmotoren hebben constant gloeibougies nodig om te kunnen starten. Gloeibougies warme lucht op in de verbrandingskamer. Dit is van belang, omdat je zo de koude motor kan starten.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Het starten van de kettingzaag
Zodra u de kettingzaag op de choke-stand heeft gezet. Trekt u een aantal keer aan het trekkoord. Zodra de kettingzaag een klein beetje begint te pruttelen, stopt u met trekken. Vervolgens zet u de kettingzaag op de halfgas-stand.
Omdat voor motoronderhoud aan boord nu eenmaal geen kilometerstanden voorhanden zijn wordt vaak gebruik gemaakt van een urenteller. Als vuistregel wordt wel gesteld dat 1 draaiuur gelijk staat aan 100 autokilometers.