Als u zich niet aan de afspraken houdt. De ondernemer mag uw accommodatie annuleren of wijzigen als u zich niet aan de afspraken houdt. Bijvoorbeeld als u de rekening niet op tijd betaalt.
Als je boeking is geannuleerd, betaalt Booking.com je onmiddellijk terug. De verwerkingstijd is, afhankelijk van je bank, 7 à 10 dagen. Neem rechtstreeks contact op met je bank als je vragen hebt.
Neem bij problemen contact op met de reisorganisatie. Die is verantwoordelijk voor de pakketreis en moet zorgen voor een snelle oplossing. Zij moet bijvoorbeeld een vervangende vlucht regelen als de geboekte vlucht is geannuleerd. De reisorganisatie heeft hiervoor een noodnummer of lokale vertegenwoordiging.
Hoe hoog zijn de annuleringskosten? Ze mogen nooit meer zijn dan éénmaal de totale reissom. Maar verder mag de reisaanbieder bepalen hoe hoog de annuleringskosten zijn. Meestal staat dit in de algemene voorwaarden.
Er zijn verschillende redenen om een vakantie te annuleren maar de meest voorkomende zijn: einde van een relatie, ziekte of ongeval van jezelf of ziekte/ongeval/overlijden van een naast familielid. Een vakantie annuleren is natuurlijk erg vervelend. Je hebt wellicht lang naar je vakantie uitgekeken en ervoor gespaard.
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren. Je kunt in dat geval het beste via een aangetekende brief kenbaar maken dat je van dit recht gebruik wilt maken.
Je kan alleen van een geboekte reis af als de reisorganisatie zijn verplichtingen niet na kan komen. Indien sprake is van een situatie waardoor de reisorganisator de reisovereenkomst niet conform de gemaakte afspraken kan uitvoeren, kan de reisorganisator besluiten de reisovereenkomst op te zeggen.
De reiziger kan vanaf 30 dagen voor vertrek zijn vakantie kosteloos annuleren of, indien mogelijk en gewenst, worden omgeboekt.
Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004.
Klaag direct
Als je niet tevreden bent, moet je dit direct aan de reisorganisatie ter plaatse melden én aan de hoteleigenaar. Doe dit vooral ook schriftelijk. Als er niemand aanwezig is bij wie de klachten gemeld kunnen worden, adviseer ik je te bellen naar de reisorganisatie in Nederland.
Meld uw klacht dan zo snel mogelijk bij een reisleider, host of eigenaar. Zo geeft u de reisaanbieder de kans om uw klacht op te lossen. Hij moet u een gelijkwaardige oplossing bieden. Dus de oplossing moet minstens even goed zijn als wat u met de reisaanbieder had afgesproken.
Overboeking hotel
Bij overboeking van uw hotel hebt u recht op een gelijkwaardig alternatief. Uw reisorganisatie moet dan wel lid zijn van een organisatie als Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). In andere gevallen moet u genoegen nemen met het alternatief dat de reisorganisatie u aanbiedt.
Ja, dat kan!
Bij veel hotels kan een kamer alleen worden geboekt met een creditcard. Dit komt omdat de creditcard de reservering en de betaling hiervan garandeert – zowel voor de hotelier als voor u. Ook zonder creditcard kunt u uiteraard een hotel boeken.
Daarom heeft booking.com een klantenservice die ook telefonisch bereikbaar is. Indien u in Nederland bent kunt u via het volgende nummer contact opnemen met klantenservice booking.com: 070 770 3884. Dit is een lokaaltelefoonnummer waardoor u dus ook alleen maar het lokale tarief betaalt.
De medewerker van de reisorganisator gaat aan de slag en reserveert bijvoorbeeld een vliegtuigstoel en een hotel. De kosten die daarvoor gemaakt worden mogen door de touroperator bij jou in rekening worden gebracht. Je bent namelijk een overeenkomst aangegaan en deze kan je niet zomaar eenzijdig verbreken.
Moet u deze vakantie annuleren door coronamaatregelen? Bijvoorbeeld omdat u klachten heeft die passen bij corona? Dan krijgt u het advies om in overleg met de verhuurder tot een oplossing te komen. De overheid biedt geen annuleringsregeling.
Een annuleringsverzekering biedt dekking als je reis niet doorgaat of voortijdig moet worden afgebroken. Bijvoorbeeld door ziekte, overlijden van een naaste, onvrijwille werkloosheid of een stukgelopen huwelijk. Je krijgt de reissom dan helemaal of voor een deel terug.
Neem bij voorkeur schriftelijk contact op met de aanbieder van de accommodatie of met het boekingsplatform en probeer een redelijke oplossing te vinden voor de annulering van uw boeking. Een andere mogelijkheid is om uw verblijf om te boeken naar een latere datum.
Als reiziger heb je het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te annuleren, tenzij de organisator dit recht in de aanbieding en de bevestiging heeft uitgesloten door het gebruik van de term: definitieve boeking.
De standaard annuleringsverzekering, garantie annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis, omdat u zelf of uw reisgenoot corona heeft. Ongeacht of u wel of geen klachten heeft.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
U mag een product zonder opgave van reden terugsturen of een dienst annuleren. Als u het product niet van tevoren heeft kunnen bekijken, dan heeft u volgens de wet het recht om de overeenkomst te herroepen. Dat houdt in dat u de afspraken terugdraait.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.