Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of op briefadres.
Om u te laten inschrijven op een briefadres in de BRP moet u in elk geval het volgende meenemen: een identiteitsbewijs van uzelf; een ondertekende schriftelijke toestemming van de briefadresgever, bijvoorbeeld de hoofdbewoner van het briefadres; een identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Artikel 3:41 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geeft de gemeente de mogelijkheid om de beschikking tot het weigeren van een inschrijving in de BRP te publiceren als de bekendmaking niet kan geschieden door toezending aan belanghebbenden.
Een briefadres wordt voor een periode van maximaal één jaar afgegeven. 2. Op gemotiveerd schriftelijk verzoek, ingediend voor het verstrijken van een termijn, kan de termijn van één jaar twee keer met een periode van zes maanden worden verlengd.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.
Een briefadres aanvragen is gratis.
Volgens de wet hebt u alleen recht op een bijstandsuitkering als u ergens ingeschreven staat. Alleen een postadres regelen bij vrienden of familie is dus niet voldoende: u woont dan immers niet op dat adres.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Nee, een postbus of antwoordnummer kun je niet gebruiken als briefadres. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een door de gemeente aangewezen adres van een instelling, dat in de BRP (basisregistratie personen) wordt geregistreerd. Een postbus of antwoordnummer is dat niet.
Als tweede vestigingseenheid is een postbusadres helemaal niet mogelijk omdat er ter plaatse een activiteit moet worden uitgeoefend. Het is wel mogelijk om de maatschappelijke zetel onder te brengen op een ander adres dan waar de daadwerkelijke activiteiten uitgevoerd worden.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen.
Heeft u geen huis of dreigt u dakloos te worden? Dan kunt u terecht bij de maatschappelijke opvang voor een tijdelijke verblijfplek. Deze opvang biedt ook zorg, begeleiding en praktische hulp.
Als iemand in een gemeente verblijft maar geen woonadres heeft, is de gemeente vanaf 1 januari 2022 verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres. Als iemand geen geschikte briefadresgever kan vinden, moet de gemeente zelf als briefadresgever optreden.
Reacties. ja, dat kan. maar een woonadres moet ook altijd kenbaar zijn voor jouw baas of uitbetalende instantie.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Zolang er geen beslag wordt gelegd op een deel van de uitkering, krijgen daklozen 710 euro per maand. Een 'normale' uitkering bedraagt 904 euro. Van die tweehonderd euro extra moeten alle vaste lasten betaald worden.
De brief is namelijk het resultaat van een adresonderzoek. De gemeente heeft dit onderzoek uitgevoerd omdat er twijfel is of uw adresgegevens kloppen.
De Rechtbank heeft de Hoge Raad gevraagd om een uitspraak te doen over de vraag of een deurwaarder een exploot dat bestemd is voor een natuurlijk persoon kan en moet uitbrengen aan een in de BRP opgenomen briefadres? De hoge raad oordeelde dat een exploot mag worden uitgebracht aan een briefadres.
Reacties. Er zijn geen consequenties bij inschrijving op uw woonadres als u een koopwoning hebt. Wel moet ivm een eventuele hypotheekaftrek de betaalde huur beneden een bepaalde grens zijn. Er geldt een vrijgesteld bedrag hiervoor.