Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Voor standby gebruik moet een AGM of Gel accu worden geladen met een constante spanning tussen 2,25V en 2,3V per cel. Voor een 12V accu betekent dat een spanning tussen 13,5V en 13,8V. Dit kan door middel van een 3 traps druppellader of een DC voeding.
Gel accu laden
Je kunt een gel accu niet met elke oplader opladen. Een gel accu laden moet met een oplader die daar geschikt voor is. Je kan de gel accu wel opladen met de lader van bijvoorbeeld een loodaccu, alleen is dat niet goed voor je gel accu.
Gel- Batterij
Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden. Een geschikte laadregelaar is belangrijk voor de duurzaamheid van de batterij.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
De acculader en onderhouder Telwin Touring 11 Tronic is geschikt voor het laden van WET, GEL, Pb-Ca, AGM, MF, EFB 6V accu's tot een capaciteit van 30Ah en 12V accu's tot 55Ah. Onderhouden tot respectievelijk 60/110Ah.
Zodra de accu 100% opgeladen is, stopt het laadproces. Zakt de capaciteit af tot 95%, dan begint de druppellader weer met opladen. Hierdoor wordt de levensduur van de accu verlengd. Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu.
De accu's kan je niet bijvullen. Er zit wel een veiligheidsventiel op waaruit gassen kunnen ontsnappen als er te diep of te snel wordt geladen. Omdat de kans op gasvorming bij gel accu's te verwaarlozen is mogen gel accu's overal worden geplaatst.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Je hebt de acculader nodig voor de soort lithium accu die je wilt opladen (Lithium-ion of LiFePo4). Er zijn ook acculaders die beide soorten lithium kunnen opladen. Let bij de aanschaf van een acculader dus goed op wat voor soort lithium accu je hebt en wat voor soort acculader je hiervoor kunt gebruiken.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
De Solarfam 12V 100Ah gel accu is de voordeligste gel accu met een laadspanning van 12V en een accucapaciteit van 100Ah. De gel accu is te gebruiken voor bijvoorbeeld het varen met een elektrische buitenboordmotor of voor gebruik in een boot. Een gel accu gaat langer mee dan een lood of AGM accu.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Door gebruik van een accu verdampt er water. Om te voorkomen dat de accuplaten droog komen te staan moet deze van tijd tot tijd worden gecontroleerd en eventueel worden bijgevuld met "speciaal accu-water". Er zijn diverse soorten accu's met elk verschillende toepassingen en eigenschappen.
In de periode dat de accu niet gebruikt wordt is het zeer aan te raden om een druppellader op de accu aan te sluiten. Dat verlengt de levensduur van de accu en zorgt ervoor dat de accu niet kapot gaat of diep ontladen zal raden tijdens die periode van stilstand.
Een niet-onderhoudsvrije accu moet af en toe worden bijgevuld met demiwater, ook wel bekend als accuwater. Dit is noodzakelijk, omdat het accuwater verdampt tijdens gebruik. Om een defect te voorkomen, dien je de accu bij te vullen wanneer het waterniveau tot het minimum is gedaald.
Een acculader laadt de accu in één keer helemaal op. Een druppellader is zo ingesteld dat deze de accu met kleine beetje oplaadt, of 'bij druppelt'. Druppelladen wordt ook wel intelligent laden genoemd omdat de accu stapsgewijs wordt opgeladen.
Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft. Daarnaast is ook de capaciteit van de accu van belang. Deze wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). U vindt de capaciteit terug op de accu.
Let er hierbij op dat je goede, stevige startkabels gebruikt die de startstroom aankunnen. Laat beide auto's vijf minuten stationair draaien zodat de accu een minimum aan stroom krijgt en rijd daarna in ieder geval een half uur met de auto zodat de accu goed geladen wordt.