Een flitspaal is in staat om zowel vooraan als achteraan te flitsen. Als de radar constateert dat de auto te hard rijdt, wordt er in éénduizendste van een seconde een foto gemaakt. Voor het controleren van één auto is dus minder dan een halve seconde nodig. In één seconde kunnen dus twee auto's op de foto gezet worden.
Op het internet (van niet-deskundige bronnen) komen we vaak een bereik tegen van tussen de 20 en 30 meter als flitsbereik van de radarkasten. We vroegen iemand die wel oplette tijdens de natuurkundeles om het uit te rekenen.
De naam flitspaal komt dus inderdaad van het feit dat ze flitsen. Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits.
De eerste, de maximale snelheid waarop zo'n paal kan flitsen, is tot 500 kilometer per uur. De gecertificeerde snelheid, de snelheid in de praktijk, is een beetje afhankelijk van het type flitser. Over het algemeen zullen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige flitspalen werken tot wel 350 km/u.
De flitscamera zendt geluidsgolven uit richting de voertuigen die passeren. Er wordt gemeten hoe lang het duurt vooraleer de geluidsgolven worden teruggekaatst en aan de hand daarvan kan jouw snelheid worden berekend. Op die manier kan een flitspaal een gebied van twee of drie rijvakken meten.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
25 meter. 300 meter is onbestaanbaar.
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Kan een flitsauto opkomend en afgaand flitsen? Bvd! kan wel inderdaad. Is wel een beetje situatieafhankelijk, maar als het kan doen ze het meestal ook.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Vanaf vandaag kan je een GAS-boete krijgen voor driften en overdreven optrekken met je wagen in Balen, Dessel en Mol. Dat is een onderdeel van het aangepaste reglement van GAS-boetes dat vandaag in werking treedt. Ook het bezit en verkoop van lachgas is sinds vandaag strikt verboden.
Op de vraag of flitspalen altijd aan staan ontvingen we een kort maar duidelijk antwoord. 'Digitale flitspalen staan 24/7 aan', laat een woordvoerder van het CJIB weten aan TopGear. Het maakt dus niet uit of je 's avonds of 's ochtends te hard langs een flitspaal rijdt, je ontvangt gewoon een boete thuis.
U vraagt zich af hoeveel afstand dient te zijn tussen flitslocatie en verkeersbord (90). In uw geval bedraagt de afstand tussen verkeersbord en flitslocatie 900 meter. Minimale afstand dient bij een maximaal toegestane snelheid van 90 km/u 250 meter te bedragen.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen in 2022
Voor een gemiddelde auto zou de kilometervergoeding met de huidige brandstofprijzen 39 cent moeten zijn. Nu is de maximale onbelaste kilometervergoeding 19 cent.
In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Ook zijn 1.509.650 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.476.304 een jaar eerder.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.