Antwoord van Jos U geeft aan dat één band regelmatig bijgepompt moet worden om vervolgens na dagen ineens weer gedeeltelijk leeg te zijn. Dan moet er toch sprake zijn van een lekkage. Dat kan uiteraard een spijker of schroef zijn maar lekkage van het ventiel of de aansluiting daarvan op de velg is ook een optie.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Gelukkig zijn de banden meestal niet lek, maar alleen leeggelopen doordat een klein voorwerp in het ventiel is gestoken. Je hoeft alleen het voorwerpje uit het ventiel te halen en ze weer op te pompen. Veel auto's hebben een 12V luchtpomp in de kofferbak.
Controleer allereerst of het ventiel goed is aangedraaid en of deze niet is verbogen. Als er niks aan de hand is, dan kun je de band met het ventiel ook in een emmer met water leggen. Zodra je kleine luchtbelletjes ziet, dan weet je dat het ventiel lekt. Als het ventiel lekt, dan kun je deze soms vervangen.
Hiervoor heb je de emmer met water. Houd de band in het water.Op de plek waar de luchtbelletjes verschijnen, is het lek. Controleer altijd of er niet meerdere lekken zijn.
Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
Hoeveel kilometer gaat een fietsband mee? Dat is natuurlijk afhankelijk van veel omstandigheden zoals je bovenstaand hebt kunnen lezen. Maar goede merk fietsbanden gaan soms wel tot 10.000 km mee. Onthoud wel dat bij slechte zorg voor de fietsbanden dit wel zomaar de helft of zelfs minder kan worden.
Antwoord van Jos. U geeft aan dat één band regelmatig bijgepompt moet worden om vervolgens na dagen ineens weer gedeeltelijk leeg te zijn. Dan moet er toch sprake zijn van een lekkage. Dat kan uiteraard een spijker of schroef zijn maar lekkage van het ventiel of de aansluiting daarvan op de velg is ook een optie.
Problemen met autoband ventiel
Je ziet het als de auto heeft stilgestaan: één van de banden ligt iets 'vlakker' op de weg. Na het oppompen van de band blijft dit probleem zich voordoen. Er ontsnapt lucht uit de autoband en de band blijft niet op spanning.
Hoe vaak je jouw fietsbanden moet oppompen, hangt af van je gebruik. Hoe meer je fietst, hoe sneller de bandenspanning afneemt en je banden zacht zullen worden. Maar als je dan regelmatig je banden oppompt, is er niets aan de hand. Als richtlijn kun je om de twee maanden aanhouden.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit. Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit.
Bij binnenbanden kan er een lek ontstaan op de plek waar het ventiel op de binnenband is gemonteerd. Er is dan maar één oplossing: binnenband vervangen. Fiets je tubeless dan kan het ventiel gaan lekken op de velg uit het gat waar het ventiel ingestopt is.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'.Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek. Als de inkeping (profiel) van de autobanden te ver is geslonken, dan is de autoband aan het einde van zijn levensduur en moet je deze vervangen.
Het kan zijn dat er iets van vuil in ventiel is gekomen waardoor deze niet helemaal meer afsluit. Je kan dus even checken of het sissen uit het ventiel komt. Indien dit het is, gewoon even opnieuw oppompen en dan weer leeglaten door met vinger het ventiel in te drukken en dan hopen dat het vuil "weggeblazen"wordt.
Wanneer moet u een ventiel vervangen? Het is sowieso aan te raden om een ventiel te vervangen wanneer deze gespleten is, poreus wordt of wanneer de dop loslaat. Echter, u kunt er ook voor kiezen om elke 6 maanden wanneer u uw banden vervangt ook gelijk de ventielen te laten doen.
Het ventiel bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft.Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal en zit dan ook strak om het buisje.
Bij normaal gebruik van je auto daalt de luchtdruk van de banden met circa 0.2 bar per maand. Ons advies is dus om jouw banden maandelijks te controleren en waar nodig bij te vullen. Ook nog belangrijk: Controleer de luchtdruk altijd met koude banden.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Continental adviseert banden (en binnenbanden, en velglinten) na drie jaar sowieso te vervangen, ongeacht de mate van slijtage.