Geen gashendelBij een elektrische fatbike moet je echter altijd trappen om de motorondersteuning te activeren. Dit betekent dat de motor alleen werkt wanneer je zelf ook fietst. Het ontbreken van een gashendel zorgt ervoor dat elektrische fatbikes als gewone fietsen worden beschouwd.
Dit is vaak het geval bij fatbikes:
Sommige fatbikes hebben een gashendel, zodat je niet hoeft mee te trappen om vooruit te komen. Fatbikes hebben vaak krachtigere motoren dan 250 watt, waardoor je snel kunt optrekken.
Elektrische fietsen met gashendel
Volgens de Nederlandse wetgeving mag je met een dergelijk exemplaar – waarop je niet hoeft mee te trappen – dan ook de openbare weg niet op. Een gashendel mag slechts ondersteunen tot 6 km/u en niet meer. Exemplaren die harder gaan dan 25 km/u zijn heel gevaarlijk en verboden.
Nadelen fatbike
Door de brede banden en het vaak wat zwaardere frame voel je meer weerstand tijdens het fietsen. Grote kans dat je iets harder moet trappen om dezelfde snelheid te behalen als op een gewone e-bike. Niet getreurd, een beetje fatbike heeft een fijne motor. Zo trotseer je elk wegdek met gemak.
Gaat jouw fatbike of elektrische fiets harder dan 25 km/u of harder dan 6 km/u bij gebruik van de gashendel (Walk Assist). Dan mag je een boete van €290,- verwachten. Word je daarna nog een keer gepakt, krijg je weer een boete van €290,-. Bij de derde keer kan je voertuig meegenomen worden.
De fatbike is een e-bike die qua uiterlijk wel wat lijkt op een snorfiets of scooter. Dat komt door de kleine, brede banden en de buddyseat. De zithouding is om te fietsen niet ideaal, waardoor trappen onnatuurlijk aanvoelt.
De populariteit van fatbikes neemt in Nederland sterk toe, vooral onder jongeren. Dit heeft geleid tot toenemende zorgen over verkeersveiligheid. Door hun zware bouw en elektrische ondersteuning behalen fatbikes vaak hoge snelheden, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties op fietspaden en in woonwijken.
In de eerste helft van 2024 zijn bijna twee keer zoveel slachtoffers van een fatbikeongeval behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling dan in heel 2023. In 2023 werden 75 ongevallen geregistreerd bij de 14 SEH's die deelnemen aan LIS en in het eerste half jaar van 2024 zijn dit er al 140.
Het antwoord is ja - en nee. Er zijn e-bikes met een gashendel, waarmee u kunt rijden zonder te trappen . Die functie heeft echter ook nadelen. Bij andere soorten e-bikes moeten de rijders trappen om de accu en de motor te activeren.
Waarom gaat een fatbike zo hard? Een fatbike gaat zo hard omdat deze elektrische fiets voorzien is van een motortje. Dit maakt het trappen veel gemakkelijker, ook omdat je dus niet helemaal alleen hoeft te trappen. Fatbikes kunnen meestal maximaal 25 kilometer per uur.
Helmplicht: Vanaf nu is het verplicht om een helm te dragen tijdens het rijden op een fatbike. Dit geldt zowel voor elektrische als niet-elektrische modellen.
Wie op een illegale fatbike of e-bike rijdt, riskeert een boete van 310 euro. Dit geldt bijvoorbeeld als de fiets een gashendel heeft of harder kan dan 25 km/uur. Een motor sterker dan 250 watt is sowieso verboden. Bij een tweede overtreding neemt de politie de fiets in beslag.
Hij vertelt: “De fatbikes die wij inmiddels onder de loep hebben genomen, zijn bijna zonder uitzondering voorzien van heel goedkoop schakelmateriaal, goedkope accu's en een goedkope motor. Zelfs kettingen en tandwielen zijn vaak van het allergoedkoopste materiaal en dat geldt ook voor de remmen.”
Bij een elektrische fiets of pedelec moet je trappen om vooruit te komen.
Fatbikes zijn tot wel 5 kg zwaarder dan e-bikes, wat het comfort verminderd. Dit vereist meer inspanning (ook van de motor), vermindert de wendbaarheid en vraagt een langere opbouw van snelheid. Het kleine frame zorgt ervoor dat je knieën tijdens het fietsen erg hoog komen, wat niet ergonomisch is.
Een elektrische fatbike kost gemiddeld €2.000,- bij Profibike. De prijzen variëren van ongeveer €1.094 tot €3.299.
Ouders kopen fatbikes voor hun kinderen omdat het gemak met zich meebrengt door de trapondersteuning die een elektrische fatbike biedt. Het comfortabele vervoer van huis naar school door de trapondersteuning en dikke banden maken de fatbike een waardevolle toevoeging voor het leven van een tiener.
Het algemeen geschetste probleem van de 'pest van deze tijd', zoals iemand de fatbike noemde: je hoort ze niet aankomen, terwijl ze megasnel zijn, en door het stoere uiterlijk zijn het vooral jongeren die erop rijden – en dan vrij roekeloos en onbesuisd. 'Giftige combinatie', schrijft iemand.
Wat kost een fatbike verzekering? De kosten van een fatbike verzekering variëren, maar beginnen rond de €2,50 per maand voor een WA-verzekering.Voor een allriskverzekering betaal je al snel rond de €20,- per maand.
Op 24 september 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd voor nieuwe regels en is bijna de gehele kamer akkoord. Er komen nieuwe regels voor fatbikes: er komt een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht.
Mensen van alle leeftijden mogen op een 25 km/h fatbike rijden. Maar, in de (ongeschreven) regel wordt een leeftijd van 12 jaar aangehouden. Dan is een kind groot genoeg voor een elektrische fatbike én is het op de hoogte van de verkeersregels.
De fietsenrekken hebben een breedte voor banden van 40 tot 60 mm. Gewone tweewielers mogen altijd mee. Fatbikes en elektrische fietsen mogen ook mee, maar er zijn enkele voorwaarden. De trainmanager kan fietsen weigeren die niet aan deze voorwaarden voldoen.