Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Verschil e-bike en speed pedelec
Het verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is dat je tot maximaal 45 kilometer ondersteund wordt op een pedelec en maar tot 25 kilometer per uur op een gewone e-bike. Een speed pedelec heeft een groter motorvermogen.
Iedereen die met zo'n snelle e-bike harder fietste dan 25 km/u was officieel dus in overtreding. Dit is natuurlijk een vreemd verhaal en dit ging dan ook veranderen. Vanaf 1 januari 2017 werden de highspeed pedelecs onder de categorie bromfietsen geplaatst.
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
Elektrische fiets of speed-pedelec
De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speed-pedelec biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Ook het motorvermogen verschilt. De elektrische fiets heeft een motorvermogen tot maximaal 250 watt.
Hoe lang fiets je over 20 km? Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Het opvoeren of tunen van uw e-bike is erg eenvoudig door het gebruik van de plug en play tuning kits. U kunt kiezen voor de eenvoudige tuning kit van Badass, of de betrouwbare Bikespeed RS die wat meer handigheid van u vraagt.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen. Welke E-Bike kun je opvoeren?
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand.
De e-bikes van GO Sharing gebruik je op dezelfde manier als je gewend bent van de scooters. In de app kun je zien waar de dichtstbijzijnde fiets staat en die meteen reserveren. Je betaalt € 0,18 per minuut en € 0,15 per minuut in de parkeerstand. De fietsen kunnen tot wel 60 kilometer per uur rijden.
Dit geldt ook voor een speed-pedelec. De maximale snelheid daarvan is onder andere afhankelijk van het weer en de fysieke gesteldheid van de berijder. De enige constante is dat het wettelijk niet is toegestaan om trapondersteuning te bieden bij snelheden hoger dan 45 km/u.
Oorspronkelijk komen Fatbikes uit Alaska, ze zijn ontworpen om veilig door de sneeuw mee te kunnen rijden. Door de dikke banden zijn deze fietsen zeer geschikt voor onstabiel terrein zoals bossen, strand, modder en moeras. Door het lichte frame verlies je geen snelheid en rijdt het erg comfortabel.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden: - Op de rijbaan 45 km/u. - Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u. - Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Het grootste verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is de maximumsnelheid. Met een e-bike bereik je een snelheid van maximaal 25 km/u met ondersteuning. Een speed pedelec gaat bijna dubbel zo hard, je bereikt hiermee snelheden tot 45 km/u. Een speed pedelec is eigenlijk een hele snelle elektrische fiets.
Nieuwe Stella Morena uitgeroepen tot E-bike van het Jaar. Niet alleen heeft de RAI-vakjury de Stella Morena onlangs uitgeroepen tot beste e-bike van 2021, maar ook het grote publiek heeft onze prachtige e-bike omarmd met als bekroning de titel Best Getest!
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.