Heb je een dieselauto? Dan kan je geheel of gedeeltelijk op plantaardige olie gaan rijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn hier geen ingewikkelde ombouwingen voor nodig. Mits je het bij gedeeltelijk rijden op plantaardige olie houdt.
In tegenstelling tot benzinerijders kunnen diesels echter ook op plantaardige olie rijden, die voor minder dan 1,70 euro per liter te koop is.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Alin uit Roemenië rijdt sinds kort stukken goedkoper. Hij brengt geen dure bezoekjes meer aan de pomp: in zijn oude Mercedes gooit hij tegenwoordig pure zonnebloemolie.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
Wie de investering aandurft, maakt zijn eigen duurzame diesel al voor 20 eurocent per liter. De GreenGenie maakt brandstof van keukenafval. Een liter plantaardige olie erin, een liter biodiesel eruit.
Deze aldehyden kunnen het DNA beschadigen en daarmee ziektes in de hand werken. Volgens onderzoekers kan geoxideerde zonnebloemolie op de lange termijn leiden tot neurodegeneratieve ziekten. Geraffineerde zonnebloemolie bevat naast omega 6 geen micronutriënten, waardoor het lege calorieën zijn.
Maar door de oorlog ontstaan in Europa grote tekorten aan zonnebloemolie. In maart ontstond een run op zonnebloemolie in Nederlandse supermarkten, toen veel klanten het product nog even snel wilden inslaan. Bij sommige supermarkten mogen mensen daarom nog maar één fles per keer kopen.
De meeste dieselmotoren kunnen wel op kerosine gebracht worden. En inderdaad, vliegtuigkerosine is stukken goedkoper dan autodiesel. De auto rijdt lekker. Echter, de lage prijs is er omwille van internationale afspraken ivm taksen en accijnzen.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Door de oorlog is de levering van zonnebloemolie uit Oekraïne en Rusland gestopt, waardoor we in Nederland te kampen hebben met lege schappen.
Rode diesel is een brandstof die uit aardolie verkregen wordt. De brandstof wordt ook wel gasolie genoemd. Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
De prijs van zonnebloemolie is sinds de oorlog in Oekraïne ongeveer verdrievoudigd. Kostte een fles een jaar geleden nog ongeveer een euro, inmiddels betaal je voor diezelfde fles tussen de 3 en 4 euro.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Zonnebloemolie. Zonnebloemolie is een van de goedkoopste plantaardige oliën. Nadeel van zonnebloemolie is dat er, net als bij koolzaadolie, een chemisch proces aan voorafgaat om de olie te verkrijgen.
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Ook voor de douanecontroles is men niet in orde, op petroleum (en rode mazout, dit is lichte stookolie met bijna gelijkwaardige eigenschappen als diesel) voor verwarming worden andere taksen toegepast dan op dieselbrandstof voor vervoer zodat het in feite verboden is om met petroleum te rijden.
Qua samenstelling is de diesel wat vetter. Je kunt gerust kerosine in je auto doen, alleen krijg je dan meer rookontwikkeling. Omgekeerd kun je geen diesel in een vliegtuig doen. Diesel is dan ook zwaarder dan kerosine.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Zonnebloemolie is bij ons niet te betalen", zegt Guro Kirimoo. "Voorheen reden we ervoor naar Belgie en Duitsland, maar daar betaal je 1,05 euro per fles. In Nederland is de prijs (0,79 euro) veel beter." Volgens Kirimoo is het een lucratieve business om de flessen olie in Oost-Europa vervolgens te verkopen.
"Er zijn nog wel voorraden in Nederland, maar het is niet veel meer. We verwachten dat je over een aantal weken geen zonnebloemolie meer kan kopen." Dat is volgens hem geen reden tot paniek: "Er zijn voldoende alternatieven. Zoals koolzaadolie, slaolie en olijfolie.
Om een liter olie te maken heb je ongeveer 2,5 kilo aan zonnebloempitten nodig, maar een kilo pitten kost tussen de 5 en 20 euro.
Plantaardige olie gebruiken strafbaar
Dit vanwege het feit dat er dan geen accijns worden afgedragen. Dit kan u dus op een bekeuring komen te staan, is ook te lezen op de website van de ANWB. En ongemerkt kunt u er niet mee rondrijden.
Alternatieven voor bakken
Een veelgenoemde vervanger voor zonnebloemolie is arachideolie. Deze olie wordt uit pinda's gewonnen en smaakt daar ook een beetje naar. Verder zijn raapzaadolie, koolzaadolie, olijfolie (absoluut geen extra vierge) en maisolie goede alternatieven.
Er dreigt een tekort aan zonnebloemolie vanwege de oorlog in Oekraïne. Daarvoor waarschuwt de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Er wordt naarstig naar alternatieven gezocht. Volgens het FNLI zijn de voorraden zonnebloemolie in ons land nog goed voor zo'n vier tot zes weken en daarna is het op.