Staat uw cabriolet in de winter wel eens buiten? In de (langdurige) regen of zelfs sneeuw en/of vorst? Het zijn weerselementen die uw cabriodak zeker geen goed doen. Een langdurig nat cabriodak kan op een gegeven moment vochtproblemen in de auto gaan geven.
Als je een cabrio het hele jaar buiten laat staan zonder de beschikking over een afdak moet je de auto dan afdekken met een hoes of laat je zoiets gewoon in weer en wind staan.
Omdat softtops doorgaans van vinyl of stof zijn gemaakt, kunnen regen en vocht zich in de poriën van deze materialen nestelen, net als vuil . Met voldoende vocht wordt uw softtop een broedplaats voor schimmel of meeldauw en u kunt verwachten dat u uw softtop moet vervangen als de situatie niet onder controle is.
Veel eigenaren van een cabriolet zijn in eerste instantie sceptisch omdat ze bang zijn voor schade aan de kap. Maar deze zorgen zijn meestal ongegrond: een cabriokap laten reinigen is ook in een wasstraat geen probleem.
Autowasstraten voor cabriolets
Als uw motorkap een kunststof achterruit heeft, raden wij u aan om autowasstraten met zachtere stoffen of schuimborstels te gebruiken in plaats van kunststof. Als een cabriolet met een kunststof achterruit door een autowasstraat gaat die is ontworpen voor standaardauto's, kan de achterruit worden bekrast door de roterende borstels .
Het voelt misschien tegenstrijdig, om met je auto de wasstraat in te rijden als het buiten regent dat het giet. Toch kán het wel, het is zelfs aan te bevelen. Kies voor ons beste wasprogramma Pantser. Pantser zorgt voor een vuil- en waterafstotend effect.
"Een cabrio is duur om te maken, de simpelere modellen worden daarom niet meer geproduceerd. Die worden wel nog veel tweedehands verkocht. " Bovendien is de groep die nieuwe auto's koopt – de babyboomers – volgens autojournalist Karssen op zoek naar een ander model.
Potentiële weerschade : Softtop-cabrio's kunnen, naast de reparatiekosten, het risico op weerschade voor uw voertuig vergroten vanwege de kwetsbare samenstelling. Daklekkages kunnen leiden tot blootstelling aan de elementen, wat uw cabine kan beschadigen en kan leiden tot een verzekeringsclaim.
Cabriodaken en onderhoudsproducten voor een lange levensduur
Een cabriodak gaat gemiddeld 20 tot 25 jaar mee, mits goed onderhouden.
Het dak als geheel zou waterdicht moeten zijn, maar de buitenste laag van stof is cosmetisch en is dat niet . Op moderne auto's zit er een waterdicht membraan onder de stof die het water buiten houdt.
Het wordt aanbevolen om het cabriodak minimaal één keer per jaar te impregneren om het in goede conditie te houden en de levensduur te verlengen.
Slijtage kan invloed hebben op softtops en kunststof ramen
De vinyl of plastic achterruiten in veel cabriokappen hebben ook de neiging om te degraderen met de leeftijd. De randen kunnen losraken, waardoor er meer lekkages ontstaan . Sommige plastic ramen raken ook zo vergeeld en versleten na verloop van tijd dat ze hard worden, barsten en gaan lekken.
Staat uw cabriolet in de winter wel eens buiten? In de (langdurige) regen of zelfs sneeuw en/of vorst? Het zijn weerselementen die uw cabriodak zeker geen goed doen. Een langdurig nat cabriodak kan op een gegeven moment vochtproblemen in de auto gaan geven.
Laat de cabriokap niet 's nachts open staan . Doe de kap niet open als de temperatuur onder de 60 graden Fahrenheit zakt.
Het is geen goed idee om uw cabriolet met de kap open te stallen .
Cabriolets kunnen praktisch zijn, maar ze zijn gemaakt voor mensen die wat plezier in hun leven willen. Als u op zoek bent naar redenen om een cabriolet te kopen, kijk dan niet verder dan de roep van de open weg en de spanning van avontuur . In uw nieuwe cabriolet staat er niets tussen u en de buitenlucht.
Een cabrio (of eigenlijk cabriolet) is een auto met een inklapbaar dak, maar dat wist je waarschijnlijk al. De cabrio is eigenlijk net zo oud als de auto zelf. Sterker nog: de allereerste auto's waren cabrio's. Een dak op een auto werd pas later gemeengoed.
Meest voorkomende problemen die cabriokappen teisteren
De complexiteit van deze systemen betekent dat er meer componenten zijn die na verloop van tijd kapot kunnen gaan of verslijten . Het komt vaak voor dat eigenaren van luxe auto's problemen ondervinden met de elektrisch bediende daken, zoals motorstoringen, sensorstoringen of hydraulische lekken.
Ze zijn niet erg zuinig met brandstof .
Toyota-cabrio's zijn daarentegen alles behalve aerodynamisch. Als je ermee rijdt, raken ze gevuld met lucht die luchtweerstand creëert en op zijn beurt je brandstofefficiëntie verlaagt. Bovendien zijn cabrio's zware auto's – dit is opzettelijk om het ontbreken van een dak te compenseren.
Cabriolets zijn nooit verboden, maar u zult merken dat er vanaf het midden van de jaren 70 tot ongeveer het midden van de jaren 80 geen cabriolets waren. Dat kwam doordat er normen voor kantelbeveiliging waren aangenomen, waaraan cabriolets destijds niet konden voldoen.
Wij hebben het harde werk voor u gedaan en een lijst samengesteld met de beste cabriolets die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Of u nu op zoek bent naar een cabriolet sportwagen of een auto voor dagelijks gebruik waar u het dak af kunt laten, er staat een voertuig op deze lijst voor u.
Wasstraten werken tegenwoordig met een acceptabele druk voor de bodemreiniging en het moderne borstelmateriaal voorkomt krassen. Dure programma's in de wasstraat zijn niet beter, ze zouden juist averechts werken en schade aan de auto kunnen veroorzaken, beargumenteerd de ADAC (de Duitse evenknie van de ANWB).
Zijspiegels vergeten in te klappen
Grote kans dat je de wasstraat verlaat zonder zijspiegels als je deze niet inklapt. Als je een staafantenne op je auto hebt, vergeet dan ook die niet weg te halen.
Regenwater bevat verontreinigingen zoals stof, vuil en zure deeltjes die op het oppervlak van uw auto achterblijven nadat u deze heeft gewassen, waardoor vlekken en strepen ontstaan. De regendruppels kunnen ervoor zorgen dat het waswater en de shampoo niet goed afspoelen, waardoor zeepresten achterblijven op de lak.