Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.
Waar de propeller door rotatie en waterverplaatsing ervoor zorgt dat uw boot zich voortbeweegt, haalt een impeller water naar binnen. Het water gaat voor een koelsysteem en zorgt zo voor de koeling van de motor. De impeller werkt met een schoepensysteem dat het water opschept en het koelsysteem van de motor in werkt.
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden. Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Belangrijk: Je kunt onder geen enkele omstandigheid je buitenboordmotor starten zonder water. Doe je dit wel, dan zal deze oververhit raken en beschadigd raken.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
Doe het koord altijd om u pols voor de veiligheid, ook voorkomt u zo een proses verbaal. Wanneer je de buitenboordmotor wil vervoeren of opbergen dien je de motor rechtop te houden of op de zijkant te leggen, let op!
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
Buitenboordmotoren gebruiken een uitlaat die onder water zit. Het middelste gedeelte van de schroef, is tevens de uitlaat. Hier worden de uitlaatgassen en het koelwater afgevoerd. Sommige motoren hebben ook een secundaire uitlaat boven water, waar ook koelwater uit kan komen.
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Re: Trimmen/Kantelen buitenboordmotor
Als het goed is,zitten er een stuks 6 of 8 gaatjes op een rij,een beetje rond t.o.v. je horizontale draaipunt. Daarin zit een lange pen,waar of een moer op zit,of een borging. Die pen haal je eruit,en dan trek je de motor voorover.
Je trimt de motor helemaal het water uit zodat de motor nog net de trimnokken raakt, net voor de beaching-stand (als de motor sneller omhoog beweegt tot ze niet verder omhoog kan). Vanuit de hoogste trimstand beweeg je de knop naar beneden en telt ondertussen, 1, 2, 3, 4, 5, of zo lang als het hele trimtraject duurt.
Rubberboot vervoeren met transportwielen
Om een rubberboot in het water te brengen kan een rubberboot handtrailer of transportwielen voor de rubberboot worden gebruikt waarop de opblaasboot kan worden geplaatst.
De optimale diepte is wanneer de bovenkant van de propeller (de schroef van de motor) 5cm onder de onderkant van de boot komt. Op die manier kan er van onder de boot water worden aangezogen naar de propeller.
Controleer elk jaar de bougies van uw buitenboordmotor en vervang deze zonodig. Als een bougie erg vet of beschadigt is moet deze gereinigd cq vervangen worden. Vervang de bougies iniedergeval als de contactpunten zijn beschadigd.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
2 takt olie prijs is dan ook variërend en afhankelijk van het merk olie. Wij hebben 2t olie voor scooters tussen € 6,50 en € 23,98 het varieert nog al dus!