– Een Boeing 737 kan 5436 km kilometer vliegen met 162 passagiers. – De Boeing 737 kan ongeveer nog zo'n 15 minuten zweven vanaf 10 kilometer hoogte.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Een zweefvliegtuig kan dat wel. Dit is een vliegtuig zonder motor, die toch kan vliegen. Een zweefvliegtuig kan niet zelf opstijgen, daar heeft hij een ander vliegtuig óf een lier voor nodig. Maar eenmaal in de lucht, kan hij daar wel uren blijven zweven.
Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven. Wij bieden voornamelijk vluchten van ongeveer 15 minuten aan.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen.
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
Want als een vliegtuig hoog in de lucht vliegt, is het onmogelijk om de deuren te openen. Dat heeft te maken met de luchtdruk. Hoe hoog het vliegtuig vloog toen de deur openging, is niet duidelijk.
Veel vliegtuigen kunnen ook ondersteboven vliegen. Terwijl de kromming van de vleugel dan juist averechts werkt. Het drukverschil duwt het toestel dan naar beneden.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
De meeste vliegtuigen vliegen op zo'n 10 kilometer boven het aardoppervlak, waar het zo'n 40 graden vriest. De extreme kou maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten.De extra waterdamp, veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen.
Bijtanken in de lucht is de procedure waarbij een vliegtuig bijtankt in volle vlucht uit een tankvliegtuig. Dat betekent dat het vliegtuig langer in de lucht kan blijven en zo zijn vliegbereik vergroot, maar niet zijn actieradius. Zo kan een vliegtuig onbeperkt lang in de lucht blijven.
Doorvliegen mogelijk
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
' De meeste moderne vliegtuigen kunnen zelf een landing uitvoeren, maar alleen als een piloot het toestel daarvoor instelt, en alleen onder geschikte omstandigheden. Baksteen: 'Dan moet je er nog wel voor zorgen dat-ie op tijd remt. '
De "Ooievaar" werd in 1937 gebouwd door de Firma Gerhard Fieseler. Zijn technische verfijning maakte het, indien nodig, tot het langzaamste gevechtsvliegtuig ter wereld. De Fieseler Storch werd gebruikt als verkennings-, transport- en medisch vliegtuig.
Stoelen achterin het vliegtuig
Het achterste gedeelte van het vliegtuig is absoluut de slechtste plaats om te zitten voor reizigers die een hekel hebben aan turbulentie, omdat je ver verwijderd bent van het zwaartepunt van het vliegtuig.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht.En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Op zich kan een passagierstoestel wel even op de kop vliegen. In 1955 maakte Boeing-testpiloot Alvin 'Tex' Johnson bijvoorbeeld een zogenoemde barrel roll met een Dash 80, het prototype van wat later de Boeing 707 zou worden.
Piloten hebben een navigatiesysteem om hun route in de lucht te bepalen. Maar ze worden ook altijd bijgestaan door mensen op de grond, luchtverkeersleiders. Als je met de auto op vakantie gaat, kunnen je ouders gewoon de tomtom gebruiken, een navigatiesysteem. Piloten hebben ook een navigatiesysteem.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Als de luchtdruk in een cabine wegvalt, moet een vliegtuig snel omlaag. Commerciële passagiersvliegtuigen vliegen op zo'n tien kilometer hoogte. De lucht daar is heel ijl, zonder hulpmiddelen raak je na een halve minuut tot een minuut buiten westen.
Naarmate je hoger gaat vliegen is de lucht minder dens, en per keer "inademen" heb je dus minder zuurstof binnengekregen.Laat je dit te ver komen dan sterven de mensen aan zuurstoftekort (zie crash Helios B737).
De omtrek van de aardbol langs de evenaar (de grootste) is 40.075 km . De langst mogelijke vliegafstand (zonder terug te keren) is dus 20.037,5 km , hetgeen deze Airbus met 17.960 km nog niet kan halen .
Tijdens oefeningen, controlevluchten en het verdedigen van het Nederlands luchtruim vliegen F-16's en F-35's soms sneller dan het geluid. De vlieger gaat door de geluidsbarrière omdat hij op dat moment supersoon vliegt: het toestel verplaatst zich sneller door de lucht dan geluid dat doet.
Niet meer gratis vliegen naar het werk
Piloten die in het buitenland wonen kunnen niet meer gratis op en neer vliegen naar Schiphol. Die woon-werkregeling was omstreden en werd onder meer door een toezichthouder van het rijk gezien als belastingontwijking.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.