Diesels moeten vervolgens ieder jaar worden gekeurd. Benzineauto's moeten na die eerste APK-keuring om de twee jaar gekeurd worden tot ze acht jaar oud zijn: daarna moeten ze elk jaar worden nagekeken. Wanneer je auto al eerder is gekeurd, kun je uitgaan van de datum op het laatste keuringsrapport.
Bij de eerste volgende APK nadat het voertuig de leeftijd van 30 jaar of ouder heeft bereikt wordt de frequentie eens in de 2 jaar. Nadat het voertuig de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt vervalt de APK plicht. Eerste keer voordat het voertuig 1 jaar geworden is. Daarna voor de vervaldatum van vorige APK.
Wat te doen bij een verlopen APK
Je mag volgens dit artikel met jouw voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum stilstaan op de openbare weg. Let op: je mag er dus niet mee rijden! Na deze periode moet jouw auto APK goedgekeurd zijn, of moet het voertuig zijn geschorst.
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is in 1981 ingevoerd in Nederland voor de zware voertuigen (de 'APK-1' voertuigen). Op 1 september 1982 waren alle 'APK-1' voertuigen tenminste eenmaal gekeurd. De verplichte keuring voor personen- en bestelauto's ('APK-2' voertuigen) is in 1985 ingevoerd.
Je betaalt een toeslag
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Hoe lang mag APK verlopen zijn
De APK mag 2 maanden verlopen zijn. Dit is voor alle auto's het gevalRed je het niet om je auto binnen 2 maanden te keuren, bijvoorbeeld om dat deze gerestaureerd wordt of je op onderdelen wacht dan kun je de auto schorsen. De APK plicht gaat pas weer in wanneer de auto ontschorst is.
Om boetes te voorkomen, is het mogelijk de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit heet schorsen. (Hiermee zet u ook de verzekeringsplicht stop). Als u uw voertuig bij de RDW laat schorsen, dan hoeft dit niet meer APK-goedgekeurd te zijn.
Zelfs wanneer u niet met uw auto op de openbare weg rijdt krijgt u een bekeuring voor het niet voldoen aan de APK-plicht. In de Boetenbase van het Openbaar Ministerie vindt u alle boetebedragen voor (lichte) overtredingen. In 2020 is de boete voor een verlopen APK €140,-. Daar komt ook nog €9,- administratiekosten bij.
Uitstel vragen is helaas niet mogelijk.
Weet dat het voor de autokeuring niet uitmaakt wie het voertuig aanbiedt bij de keuring. Een familielid, vriend of kennis mag dit zeker in uw plaats doen.
Wilt u niet op het allerlaatste moment uw APK-keuring regelen? Dat hoeft niet, want u kunt uw voertuig al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw laten keuren. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak uw voertuig gekeurd moet worden).
APK-keuring te laat? Als jouw voertuig niet op tijd is gekeurd mag het niet meer op de openbare weg komen en riskeert u een boete. De boete is € 130,- voor alle voertuigen, zowel trekkende als getrokken voertuigen.
Rijden zonder geldig APK
Dat de auto niet is goedgekeurd kan blijken uit een verkeerscontrole, de politie kan dan een boete opleggen. De RDW kan op basis van kentekenregistercontrole ook vaststellen dat de auto geen geldige APK heeft en een boete opleggen, meestal 2 maanden ná het verstrijken van de vervaldatum.
Lichte voertuigen (APK2): - Dit zijn voertuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg. Zware voertuigen (APK1): - Dit zijn voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
Algemeen. De eerste periodieke keuring heeft plaats 1 jaar na de eerste keuring. Nadien bedraagt de basisperiodiciteit tussen de opeenvolgende periodieke keuringen in principe 1 jaar.
Nadat de APK is vervallen, mag uw auto nog maximaal 2 maanden stilstaan op de openbare weg. U heeft dan nog de tijd om deze te laten repareren en opnieuw voor apk te laten keuren. Is uw auto niet gerepareerd en opnieuw gekeurd binnen die 2 maanden? Dan kunt u een boete krijgen.
De boete voor een verlopen APK bedraagt momenteel €130. Je krijgt de boete automatisch thuisgestuurd van het RDW als de auto na 2 maanden en een 1e waarschuwingsbrief van het RDW nog steeds niet is gekeurd.
En let op: een APK-boete voor het niet voldoen aan de APK-keuringsplicht kan elk kwartaal opnieuw worden opgelegd. Dus jaarlijks kunnen APK-boetes oplopen tot EUR 636,- per jaar!
Sinds de coronapandemie was het in heel wat regio's verplicht om een afspraak te maken wanneer je met je auto naar de keuring moest. Vanaf 1 augustus vervalt die verplichting overal. Wie toch op voorhand een afspraak wil maken, kan dat online sinds kort overal tot 2 maanden vóór het keuringsbewijs vervalt.
De gemiddelde tijd voor een APK keuring is ongeveer 45 minuten. In deze tijd wordt de auto volledig nagelopen aan de hand van de APK keuringseisen. Zo wordt er gekeken of uw auto nog veilig genoeg is om deel te nemen aan het verkeer. Ook wordt gecontroleerd of de auto voldoet aan alle eisen op het gebied van milieu.
Als uw voertuig wordt afgekeurd voor de APK, dan heeft u vanaf de vervaldatum nog 2 maanden de tijd om het voertuig te laten repareren. In die 2 maanden mag u niet meer met het voertuig rijden, behalve als u onderweg bent naar de garage voor de APK-keuring. Dat moet u kunnen aantonen.
Autoverzekering zonder APK, mag dit? Met een ongekeurde of een afgekeurde auto mag je de openbare weg niet op. De dekking van de verzekering vervalt, dus ben je als eigenaar van het motorrijtuig in overtreding. Zolang het voertuig niet goedgekeurd is, zul je via brieven van de RDW gewezen worden op de verplichting.
Een standaardkeuring voor benzine personenwagens kost 38,90 euro. Houd er rekening mee dat extra controles, zoals bv. een milieukeuring, bijkomende kosten met zich meebrengen. Die extra controles staan ook vermeld op uw keuringsbewijs.
Vanaf 1 juli 2022 zal de deeltjestellertest (PN-meting) ingezet worden tijdens de technische keuring van dieselwagens in Vlaanderen en de andere gewesten. Die maatregel zal roetfilterfraude tegengaan en bijdragen tot een betere luchtkwaliteit.