Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.
Een airbag is zo ontworpen dat hij het beste werkt als u rechtop in de stoel zit en een gordel draagt. Uw benen op het dashboardkastje leggen terwijl u op de passagiersstoel zit, is dan ook vragen om problemen. Ontploft een airbag, dan gaat dat met een snelheid tussen de 160 en 350 kilometer per uur.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag resetkosten: 70 – 120 euro per stuk. Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Een voorin de auto gemonteerde vertragingssensor registreert een plotselinge vertraging bij een snelheid van meer dan 30 km per uur en geeft dit door aan de airbagmodule. Wordt deze geactiveerd, dan ontstaat er een hoeveelheid stikstofgas die de airbag binnen 30 milliseconden opblaast.
Ja, er wordt verondersteld dat een airbag ongeveer een levensduur van 10 jaar heeft.
Hoe werkt 'ie? Raakt je auto betrokken bij een ongeval, dan meten twee sensoren (een mechanische en een elektronische) de impact. Als die groot genoeg is, gaat er een signaal naar het ontstekingselement van de airbag. In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op.
Het permanent branden van het airbaglampje kan verschillende redenen hebben – een probleem met de gordelspanners, de airbagmodule of de airbags zelf zijn slechts enkele opties. Om de exacte oorzaak te achterhalen en op de lossen is de eerste belangrijke stap om de auto een werkplaats in te rijden.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
De gestolen airbags, koplampen en complete navigatiesystemen worden gebruikt voor herstel na schade. De onderdelen verdwijnen soms naar Oost-Europa, maar ook in Nederland worden ze 'hergebruikt'. Navigatiesystemen duiken soms zelf op in China, waar veel auto's worden geleverd zonder deze luxe-optie.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
Een airbag is uitgerust met sensoren die in verbinding staan met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat je een (zware) aanrijding hebt, treedt de gasgenerator in werking en blaast de airbag zichzelf zo in slechts 0,03 seconden op.
Stel je hoofdsteun in.
Houdt als vuistregel aan dat de bovenkant van de hoofdsteun even hoog hoort te zijn als de bovenkant van je hoofd. Dit is belangrijk en zorgt ervoor dat bij een botsing je hoofd goed en stevig wordt opgevangen. De afstand tussen je hoofd en de hoofdsteun mag niet meer zijn dan 5 centimeter.
Kinderen vanaf 1,35 meter mogen zonder een kinderstoeltje voorin de auto. Kinderen kleiner dan 1,35 meter, moet je altijd in een kinderstoeltje of zitverhoger zetten. Voorin én achterin. Let wel: in het buitenland gelden andere regels.
Ook kinderen tot 12 jaar kun je het best niet op een stoel bij een actieve airbag vervoeren. Je kind kan hierdoor namelijk ernstig letsel oplopen. Bij de Rijksoverheid vind je meer uitzonderingen op de regels voor het vervoer van kinderen in een auto.
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit, en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.
Toch is er geen directe verplichting om airbags gemonteerd te hebben. Een voertuig zonder airbags kan wel voor problemen bij de APK keuring zorgen, een brandend airbaglampje zorgt voor een melding op het keuringsformulier maar de auto wordt er niet direct op afgekeurd.