Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Elektronica en batterijen
Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
Alles op batterijen moet in de handbagage, adviseren deskundigen. Het risico dat batterijen in brand vliegen is te groot geworden. 'Geen batterijen in ruimbagage'.
De batterijen kunnen spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Daarnaast reageren ze ook heftig op water.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
Soms kan er door het vrijkomen van de energie - een grote hoeveelheid op hetzelfde moment - een enorme hitte ontstaan. Het kan in sommige gevallen, door de grote druk binnenin de batterij, zelfs leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Als je kindje aan een lekke batterij likt, neem dan direct contact op met de huisarts. Direct handelen is dan van levensbelang. Ook het vastpakken van een lekkende batterij kan gevaarlijk zijn. In een ernstig geval treden er zelfs brandwonden op.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Niet in de vuilnisbak, maar in de inzamelbak!
Batterijen die wel in de vuilnisbak belanden, gaan naar de afvalverbranding. Daar worden ze verbrand, waarbij schadelijke stoffen vrij kunnen komen. Ook om die reden is recyclen beter. Winkels die batterijen verkopen, moeten lege batterijen ook weer terugnemen.
Zijn batterijen dan gevaarlijk? Wanneer batterijen normaal gebruikt worden, zijn deze niet gevaarlijk. Maar als er kortsluiting ontstaat of ze komen met water in aanraking, dan kunnen batterijen brandgevaar opleveren. Ook als de batterijen overladen worden kan brand ontstaan.
Er zijn maximaal 15 apparaten en 20 reservebatterijen per passagier toegestaan. Gebruikt in kleine elektronische apparaten zoals: camera's, led-zaklampen, horloges ... (2 gram of minder lithium per batterij) Er zijn maximaal 15 apparaten en 20 reservebatterijen per passagier toegestaan.
Neem als voorbeeld de penlite (AA), capaciteit 3330 mAh en spanning 1,5 V. De energie die hij kan leveren is dan 5VAh (3330mAh x 1,5 V). Dit is 5 Wh.
Een algemene regel voor powerbanks in het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aan powerbanks mee mag nemen in je handbagage. Maximaal 2 powerbanks, het aantal mAh mag niet hoger zijn.
De beste temperatuur
Ca. 15 tot 17 graden Celsius is de beste temperatuur, zoals in de kelder. Bovendien moet je batterijen ook op een droge plek bewaren. Condensvorming − zoals in de koelkast − kan de batterij beschadigen.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
Bewaar batterijen op een koele, maar droge plek
Batterijen kun je het best bewaren op een droge plek, waar het bovendien maximaal 15 tot 17 graden is. In een buitenschuur of tuinhuis kan het vochtig zijn en ook de koelkast is geen geschikte plek. Een kelder, garage of koele berging voldoen wel aan alle eisen.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Een betrouwbare oplader
De laders kunnen brandgevaar opleveren als de connectoren (stekkers) overladen worden of wanneer er kortsluiting ontstaat. De komt vaker voor bij USB-laders die verkeerd zijn geproduceerd. De connectoren van deze laders worden te heet waardoor ze smelten of zelfs exploderen en in brand vliegen.
Een andere reden is het langdurig blootstellen van de accu aan (veel) te hoge temperaturen. In deze situatie kan de accu of powerbank in theorie dusdanig worden belast dat deze ontvlamt. Er kan worden geconcludeerd dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een accu tijdens normaal gebruik uit zichzelf explodeert.
Als een knoopbatterij niet in de maag, maar in de slokdarm vast komt te zitten, kunnen kinderen er namelijk aan overlijden. "De batterij moet er zo snel mogelijk uit. Als dat binnen twee uur lukt, dan heb je geluk. Maar als die er langer in zit, dan is er schade, ernstige schade, en soms overlijden kinderen eraan."
Als een alkaline batterij leeg raakt dan wordt er een gas geproduceerd. Op het moment dat je een lege batterij laat vallen zal je een gedempt geluid horen en zal de batterij omvallen. Bij een batterij waar nog leven in zit duidelijk geluid en blijft de batterij staan.
Doe de lekkende batterij in twee (transparante) plastic zakjes. Een autoaccu of een andere grote batterij stop je in twee vuilniszakken. Lever de verpakte batterij in bij een inleverpunt van Stibat of de milieustraat van jouw gemeente. Nu is het belangrijk om het gelekte vocht (rustig) op te ruimen.