Reacties. Ja, dat kan. r15 is de diameter (15 inch) van de velg en die is bij beide gelijk. 185 en 195 is de breedte van de band, die is dus nu ietsje smaller maar dat is geen probleem.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Wanneer u uw bandenmaat of velgen wilt wijzigen dient u rekening te houden met de afrolomtrek van uw nieuwe wielen. Deze mag maximaal 1,5 % naar boven en maximaal 2 % naar beneden afwijken. Met behulp van onderstaande omrekentabel kunt u de afrolomtrek berekenen.
De officiële bandenmaten die u mag monteren op uw auto, vindt u terug in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de fabrikant. Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt.
Het aflezen van jouw bandenmaat is vrij eenvoudig. Op elke autoband staat aan de zijkant alle informatie die je nodig hebt. De bandenmaat bestaat uit 4 getallen en een letter: de breedte, hoogte, inchmaat, draagvermogen en de snelheidsklasse.
De rolweerstand van uw 25 mm band is gelijk aan uw 23 mm band. Gaat u met een bredere velg rijden, dan neemt de rolweerstand zelfs af.
Velgen. De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover : Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
Als de omtrek van de velg dus groter wordt, wordt de band lager en zit er minder rubber tussen het wegdek en de velg. Dit zorgt voor een directe stuurreactie en minder comfort dus een sportief karakter. Als u van 17" naar 16" velgen gaat moet er dus een hogere band op waardoor er meer rubber tussen wegdek en velg komt.
We merken dat mensen vaak denken dat elke velg op iedere auto geplaatst kan worden. Echter is dit niet het geval, in tegendeel zelfs! Er zijn een hoop factoren die meespelen bij het kiezen van de juiste velg.
Maar die passen niet zomaar om iedere velg. De binnenmaat van de velg is bepalend voor de breedte van de band. Deze staat op de velg, meestal aan de buitenkant. Dit wordt aangegeven met bv 17-622 of 622x17C waarbij 17mm dan de binnenmaat van je velg is.
De eerste drie cijfers geven de breedte van je autoband aan, in millimeters. De cijfers na de “/” geven de hoogte van je band aan. De R staat voor Radiaal. Het cijfer 16 geeft de diameter van je velgen aan in inches.
23 mm-25 mm: Performance race
Deze banden geven meer comfort en veelal een lagere rolweerstand, mede doordat ze met minder druk gereden kunnen worden. Qua aerodynamica hebben ze weinig nadeel, als de velgen ongeveer dezelfde externe breedte hebben. Daardoor rijden ook de meeste profs nu met 25mm banden.
Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. Bij velgen wordt de inchmaat nog steeds gebruikt; 26, 27.5, 28 en 29 inch. 28 inch betekent dus een diameter van 28 inch = 28 x 2,54 = 71,12 cm.
Breedte velglint: ongeveer 2mm breder dan de binnenmaat van je velg. Ontvet de velg eerst goed, want dan blijft het velglint beter plakken. Ik wikkel het velglint altijd 2x om de velg. Ik begin 10cm voor het ventiel en eindig er 10cm na.
Een hogere ET waarde laten je wielen verder naar buiten staan, een lagere ET waarde zorgen er juist voor dat je wielen verder naar binnen komen. Wanneer je de hoogte van je band veranderd zal de teller waarschijnlijk gaan afwijken. Met spacers kun je de velg ook verder van de auto zetten.
Volgens steekmaat.nl is een afwijking van 5 mm acceptabel.
Hoe lager de ET van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET van de wielophanging 35mm is en je monteert velgen met een ET van 10mm, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET afwijking van 5 mm acceptabel.
Elke afwijking in ET-waarde wordt afgeraden. In de praktijk gebeurt het wel dat er door bandenleveranciers en doe-het-zelvers velgen worden gemonteerd met een verkeerde ET-waarde. Hoe groter het verschil, des te beroerder een auto gaat sturen.
De steekmaat speelt vooral een rol als je nieuwe wielen of velgen wilt kopen. Als je dezelfde steekmaat gebruikt, dan weet je dat het wiel met de bouten gemonteerd kan worden. Let er wel op dat als je wisselt tussen stalen, en lichtmetalen wielen, erop moet letten dat de bouten goed in de naaf komen te zitten.
Binnenkant velg
In de dagelijkse praktijk is de ET-waarde het getal in millimeters dat de middellijn van het wiel afwijkt van het montagevlak (op de wielnaaf). Als vuistregel kunt u hanteren: hoe hoger de ET, hoe meer een wiel naar binnen valt; hoe lager de ET, hoe meer een wiel naar buiten steekt.