Een groot voordeel voor fanatiekere fietsers met meerdere wielsets is dat de 12-speed cassette op een 11-speed HG body past, dus de wielen collectie in de garage kan intact blijven.
Goed nieuws is dat 12-speed cassettes op de 11-speed cassettebody's passen, omgekeerd geldt dat niet. Je kan dus geen 11-speed cassette op een 12-speed body monteren.
Voor de meest 12-speed cassettes (met uitzondering van de goedkope Sram cassettes) heb je een speciale body nodig op de achterwiel. Dit is om te zorgen dat het 10 tands blad op de body past. Voor Sram cassettes heb je een XD body nodig, terwijl je voor Shimano een wiel met een Micro Spline body nodig zal hebben.
In principe worden wielen altijd geleverd inclusief de body. Bij de aanschaf kun je vaak kiezen welk type je wilt. Dit kan bijvoorbeeld de keuze zijn tussen een Shimano-, SRAM- of een Campagnolo-body. De cassettes van deze merken zijn namelijk niet uitwisselbaar waardoor de body's dus verschillen.
De onderlinge afstand tussen 12 en 11 speed cassettes is kleiner.12 speed ketting is ook smaller aan de buitenkant. Bonanza schreef: ↑zo 31 juli 2022, 19:56 De onderlinge afstand tussen 12 en 11 speed cassettes is kleiner. 12 speed ketting is ook smaller aan de buitenkant.
Het is onverstandig om een 10-speed fietsketting op een 11-speed cassette te leggen. De reden is dat een 11-speed ketting iets minder breed is dan de 10-speed.
Toen de 11 speed op de markt kwam werd alles weer anders. De 11 speed cassette is 1,85mm breder en past dus niet op een 9 speed hub. Op een wiel met een 11 speed hub kan je wel (met spacers) een 9 of 10 speed cassette monteren.
De Sram Rival XG-1250 12-speed cassette moet op een XDR-body worden gemonteerd. Je kunt de cassette op de body monteren met een standaard lockring-sleutel (dezelfde als Shimano). De XDR-montage is een schroefbevestiging op de body, waardoor de cassette en body niet op elkaar inslijten.
Shimano kettingen doen het gewoon op SRAM cassettes en derailleurs en andersom ook. Geldt ook voor cassettes. Let op dat je de juiste ketting voor je aandrijflijn neemt. Bij kettingen is er ook verschil in de verschillende aantal versnellingen, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 speed.
Shimano en SRAM gebruiken verschillende hendelontwerpen om te kunnen schakelen. Shimano gebruikt twee STI-shifters, waarmee je kunt op- en terugschakelen. SRAM doet het anders. Waar Shimano gebruik maakt van twee hendels, maakt SRAM gebruik van slechts één hendel, ookwel het DoubleTap-systeem genoemd.
De cassettebody voor 9 en 10 speed is hetzelfde. Een specifieke 10-speed body kan geen 9-speed op. Op een 9-speed body kan wel 10-speed.
Voor 11 speed cassettes geldt eigenlijk hetzelfde als voor minder dan 11 versnellingen tandwielen. Je hebt alleen 1 tandwieltje meer aan de achterzijde waardoor je: Een iets grotere bereik hebt of. Iets kleinere tussenstapjes kunt maken.
Binnen de groepen van SRAM is de GX Eagle de beste keuze als het gaat om de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Prima geschikt voor normaal sportief gebruik. Als je echt flink tekeer gaat, zul je misschien merken dat het schakelen bij zware belasting wat minder soepel gaat.
Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ). De 32-50 verhouding geeft een verzet van 0,64 en is daarmee slechts 3% zwaarder dan bij een 2x11 systeem.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Het slaat op het aantal tandjes die de kransjes van de cassette hebben. Bij de 11-32 heeft het kleinste kransje 11 tandjes en de grootste heeft er 32. En zo zijn er meerdere soorten. De hoeveelheid tandjes hebben te maken met hoe zwaar of licht je trapt.
SRAM is een innovatief merk en heeft kwaliteit en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Daarom zijn de fietsonderdelen van het merk van de hoogst mogelijke kwaliteit.
De Rival groepset van SRAM is dé groepset als je op zoek bent naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Ondanks dat de Rival groepset vooral voor de racefiets geschikt is, kan deze groepset ook prima gebruikt worden voor gravel en cross.
Het verschil tussen Deore en Deore XT is het materiaal wat gebruikt wordt en de duurzaamheid van het product. Deore XT is van beter materiaal gemaakt waardoor het langer meegaat. Sommigen zeggen dat XT langer meegaat dan XTR, terwijl XTR meer dan 2x zo duur is, en het niet eens zo heel veel scheelt in gewicht.
Een 12 speed cassette is zeer geschikt voor wanneer je naar het hooggebergte vertrekt. 12 speed cassettes komen voor bij racefietsen, mountainbikes en gravel bikes. Met een 12 speed cassette heb je een ongeëvenaard schakelbereik, waardoor geen enkele berg te steil voor je is.
Na 7.500-8.000 km is de cassette dan op. Ik rij met een Campa Record groep maar gebruik Chorus cassetes met Record kettingen. Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Er zijn verschillende cassetteverhoudingen. Zo zijn er een 11/25 en een 12/25 voor de vlakke ritten. De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Shifters. Ten opzichte van de 11 speed shifters zijn de 12 speed shifters een stukje soepeler. Er is geen harde klik meer, maar een soepele schakelbeweging met een verbeterde precisie.
Op de sluitring staat hoe strak de cassette moet worden vastgezet (40 newtonmeter). De sluitring moet er recht op staan. De cassette moet absoluut stevig worden vastgeklemd. Maar als je hem te vast aandraait, is dat nadelig voor de body.