In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Zes maanden
Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud. Wanneer u het cijfer 4 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger de milieuzone in mogen rijden. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 15 jaar oud.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking.Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn. Velen gebruiken deze begrippen niet zoals het Activiteitenbesluit ze bedoelt.
Diesel over datum
Over het algemeen is de houdbaarheid van diesel zo'n 18 tot 24 maanden maar is afhankelijk hoe de diesel is opgeslagen. De kleur van diesel veranderd wordt donkerder en is dan niet meer bruikbaar. Diesel wat al in de tank zit is minder lang houdbaar vanwege condensvorming.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Het kookpunt van diesel ligt op 150 graden celcius. Daarnaast zal diesel erg langzaam verdampen door de chemische samenstelling.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.
Rode diesel valt onder een lager accijnstarief dan witte diesel, dus om het verschil tussen 'gewone' diesel en rode diesel duidelijk te maken wordt er aan laatstgenoemde een rode kleurstof toegevoegd.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Stookolie kan zonder problemen gedurende 5 tot 6 jaar worden opgeslagen, maar de levensduur hangt ook af van het type stookolie, de kwaliteit ervan alsook de opslagomstandigheden. Om bederf te voorkomen, is het aangeraden om de stookolie te beschermen tegen de zon, de koude en de vochtigheid.
Voordelen van diesel
minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen. zuiniger dan een benzinemotor, gemiddeld 25%
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
De benzineprijs gaat door een accijnsverhoging in januari 2024 met bijna 21 cent per liter omhoog. Op een tank van 45 liter betaal je dan dus bijna een tientje meer. Ook dieselrijders moeten meer gaan betalen.Een liter diesel gaat ongeveer 13,5 cent meer kosten, ofwel bijna 6 euro voor een volle tank.
In augustus 2022 gebeurde wat we voordien voor onmogelijk hadden gehouden: diesel werd duurder dan benzine. Daarna waren er wat fluctuaties, totdat diesel een paar weken geleden tot wel 15 cent per liter duurder was dan benzine.
Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan. Is er een woonhuis boven je verkoopruimte, dan mag je op normale schappen 150 liter benzine opslaan en 300 liter op schappen met een lekbak van 100% opvangcapaciteit.
De gevolgen van slechte benzine . . .
Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”. In het geval van benzine kan dit een hele hoop ongewenste effecten hebben op de motor en zijn levensduur.