Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
De techniek wordt automatisch ingeschakeld als je naar het 112-noodnummer belt: je hoeft dus niet zelf je instellingen in te duiken. Tijdens het bellen wordt je precieze locatie berekend aan de hand van het wifi-netwerk, gps-signaal en andere sensoren.
Als u 112 belt met een mobiele telefoon, stuurt AML (Advanced Mobile Location) tijdens het gesprek uw locatie naar de meldkamer. AML werkt vanzelf als u met een Androidtelefoon (met minimaal versie 4.0) of iPhone (met minimaal iOS13) 112 belt. Ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan.
Belt u in het buitenland naar 112? Dan wordt u doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde alarmcentrale. Bent u in het grensgebied tussen Nederland, Duitsland en België? Dan kan uw oproep in een ander land terechtkomen dan van waaruit u belt.
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
112 voor ambulance en brandweer. 101 voor politie.
Mensen die dit nummer bellen kunnen hulp krijgen in noodsituaties op locaties waar weinig of geen signaal is voor gewone mobiele toestellen.
De politie registreert allerlei gegevens om haar taken goed uit te kunnen voeren. Bijvoorbeeld telefoonnummers en meldingen. U kunt de politie vragen welke gegevens over u zijn vastgelegd. En aan wie de politie de gegevens verstrekt.
Strenge regels rond bevoegdheid
Sommige bevoegdheden mag de politieagent zelf toepassen. Zwaardere opsporingsbevoegdheden, zoals een telefoon tappen, iemand observeren of een woning doorzoeken (huiszoeking) mogen pas worden toegepast na toestemming van de officier van justitie of de rechter-commissaris.
Tegenwoordig heerst er enige verwarring over wat men nou wel of niet mag zeggen tegen een agent. Een agent is een ambtenaar in functie en in beginsel is het strafbaar om deze te beledigen. Burgers mogen elkaar overigens ook niet beledigen, maar voor het beledigen van een agent geldt een hogere straf.
Doe je aangifte en ga je met de politie op zoek naar je telefoon? Dan hebben ze een IMEI-nummer nodig waarmee ze je telefoon kunnen tracken. Dit vind je door #06# in te voeren in je telefoon. Voor opsporing via IMEI hoeft je telefoon niet aan te staan.
Indien je telefoon word gestolen kan je dit nummer bij de politie doorgeven tijdens je aangifte. Dit nummer moet je ook aan je provider laten weten. Deze is dan instaat om je telefoon te volgen. Met het IMEI-nummer kan de telefoon worden getraceerd ook als er een andere sim kaart in geplaatst is.
Je mag naar "100" of "101" bellen als je dringend de politie, een ambulance of de brandweer nodig hebt. bvb : bij brand (100) bij ernstig ongeval met gewonden (100 of 101)
De wettelijke opdrachten van de brandweer, zoals het blussen van een brand of het bevrijden van een slachtoffer uit een voertuig, zijn in principe gratis. Daar betaal je immers belastingen voor.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Straffen voor 112-misbruik
Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen.
De centralist geeft de informatie door aan de agenten via de radio; De agenten houden de Meldkamer op de hoogte; Als op de locatie van de melding het werk erop zit, melden de agente zich via de portofoon weer af bij de Meldkamer. Zo weet de Meldkamer dat die agenten weer beschikbaar zijn voor een melding.
Vaak gaat het daarbij om broekzakbellers; het bellen van het alarmnummer is mogelijk zonder dat het toestel van de toetsblokkering wordt gehaald. Broekzakbellers krijgen altijd een sms als ze per ongeluk 112 hebben gebeld. Op het bellen van het noodnummer zonder goede reden staat een boete.
In geval van spoed moet de politie binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Nu-meldingen zijn meldingen waarbij de politie direct nodig is, maar niemand is in levensgevaar.
Het is niet echt een fout maar een gemis. Als je meerder politievoertuigen hebt met een status 5 melding voor het overbrengen van gevangen.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.