Onmogelijk. In de lucht is het drukverschil tussen de binnen- en buitenkant van het vliegtuig simpelweg te groot. Hierdoor is het onmogelijk de nooddeur te openen. Sterker nog, experts beweren dat je eigenlijk een zware krachtige machine nodig hebt om überhaupt de deur open te kunnen krijgen.
Kort samengevat: dankzij de gecontroleerde luchtdruk in het vliegtuig kan een deur onmogelijk opengaan in volle vlucht. Als er zich een noodsituatie voordoet en de deur moet wél uit het slot, dan zal de piloot dalen tot op een hoogte waar die gecontroleerde luchtdruk wegvalt zodat de crew de deur veilig kan openen.
Dat is schrikken: man trekt nooddeur open van vliegtuig kort voor de landing. Passagiers van een binnenlandse vlucht in Zuid-Korea sloeg de schrik om het hart. Een man opende de nooddeur vlak voor het vliegtuig zou landen op eindbestemming Daegu. Mensen kregen daardoor last van ademhalingsproblemen.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
1. Singapore Airlines SQ 23 – 15.349 kilometer. Momenteel voert Singapore Airlines de langste lijnvlucht ter wereld uit. De maatschappij vliegt tussen New York JFK en Singapore.
Door hun modernere wapensystemen kunnen onze vliegtuigen vanop die hoogte nog steeds performant opereren. Hij/zij kan snel en laag bij de grond vliegen om aan de bedreigingen vanop de grond te ontsnappen.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Als het vliegtuig zich in een rechte lijn naar je toe of van je af beweegt, dan zie je het in dezelfde richting en als de afstand groot is, zie je het als een stip zonder grootte.
De stoelen bij de nooduitgang die extra beenruimte hebben zijn alleen te vinden op rij 30 en die rij is (vanwege die extra beenruimte) ingedeeld als Comfort klasse; bij de overige uitgangen staat er een schot tussen de deur en de rij stoelen waardoor je mogelijk zelfs juist minder ruimte hebt dan op een gemiddelde ...
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
De laatste fase van de vlucht heet de daalvlucht. Deze wordt meestal ingezet en uitgevoerd volgens het vluchtplan. Het vluchtplan bestaat uit navigatie punten die het vliegtuig begeleiden naar het vliegveld. Het laatste stukje van de daling gaat via een standaard route, ook wel STAR genoemd.
In de lucht fungeert de piloot als gezagvoerder van de bemanning. Voordat de vlucht opstijgt, heet de piloot en stewardess de passagiers van harte welkom. Tijdens de vlucht geeft de piloot regelmatig updates over de weersomstandigheden en aankomsttijd.
Misschien heb je het je wel eens afgevraagd, misschien nog helemaal nooit; kan een vliegtuig in z'n achteruit? Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen.
militaire jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen niet lager dan 1.200 feet (365 meter boven de grond); militaire helikopters in de helikopterlaagvlieggebieden, zo laag als mogelijk.
Chathameilanden. Wil je zo ver mogelijk weg van Nederland? Dan moet je naar de Chathameilanden! De Nieuw-Zeelandse eilandengroep ligt hemelsbreed 19.067 kilometer vanaf Schiphol, waarmee is het de verst weg gelegen bewoonde plek op aarde is.
's Werelds kortste lijnvlucht
De route van Westray naar Papa Westray is de kortste lijnvlucht ter wereld. Vluchten op de route zijn gepland voor anderhalve minuut en de werkelijke vliegtijd is dichter bij een minuut. Het record voor de snelste vlucht is 53 seconden.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren – namelijk dat een vliegtuig neerstort – dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.