Kan de bank geld terug halen?

Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken. Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe kan ik geld terug vorderen?

Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bieb.knab.nl

Hoe lang kun je een bedrag storneren?

Automatische incasso terugboeken (storneren)

Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rabobank.nl

Wat als iemand per ongeluk geld naar je overmaakt?

Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op overeenkomsten.nl

Wat gebeurt er als je geld overmaakt naar verkeerde rekening?

Indien u geld over hebt gemaakt naar een verkeerde rekening heeft u automatisch een vordering uit onverschuldigde betaling op de ontvanger. Dit betekent dat de ontvanger het geld aan u moet terugstorten. Helaas weet u in veel gevallen niet wie de rekeninghouder is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op elhannouche.nl
21 gerelateerde vragen gevonden

Hoe krijg je je geld terug als je bent opgelicht?

U moet frauduleuze transacties betwisten uiterlijk dertien maanden nadat ze plaatsvonden. Alleen zo kunt u uw geld terugvorderen. De bank moet u in dat geval het bedrag van de betwiste transactie(s) meteen terugbetalen en vermeerderen met de interesten die u eventueel misliep.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op eccbelgie.be

Kan je een overschrijving ongedaan maken?

Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wikifin.be

Kan je een betaling terugdraaien ABN Amro?

Terugboeken via de ABN AMRO app

Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op abnamro.nl

Kan je geld terug laten storten Rabobank?

Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rabobank.nl

Hoe groot is de kans dat u geld overmaakt naar de verkeerde rekening?

Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op standaard.be

Wat te doen bij een onterechte incasso?

Vertel het incassobureau of bedrijf met welk deel u het niet eens bent en waarom. Stuur onze voorbeeldbrief onjuiste rekening. Is het incassobureau of bedrijf het niet met u eens? Dan moeten zij bewijzen waarom de rekening wel klopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Kun je geld terug laten boeken ING?

Terugboeken (storneren) in de app

Log in op je app. Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening. Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ing.nl

Kan je een incasso blokkeren?

U kunt uw automatische incasso blokkeren via uw bank of via het overzicht bij online banking. Let op dat blokkeren niet voldoende is! U dient uw automatische incasso nog stop te zetten bij uw leverancier. Uw automatische incasso blokkeren kan via uw bank.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sepastop.eu

Kan je gegeven geld terugeisen?

Nee dat kan niet. Zodra het geld eenmaal is uitbetaald is er een overeenkomst van geldlening tot stand gekomen. De wet bepaalt dat de uitlener die een natuurlijk persoon is niet gebonden is aan een mondelinge overeenkomst van geldlening zolang het geld niet is uitbetaald.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtdoor.nl

Hoe lang kun je een incasso terugboeken?

U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat betekent storneren?

Storneren is het terugdraaien van een automatische incasso. De rekeninghouder kan dit zelf doen, door de incasso terug te laten boeken. Maar het gebeurt ook automatisch door de bank, wanneer er niet genoeg geld op de rekening staat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debiteuren365.nl

Hoe snel gaat geld van bank naar bank?

Geld overmaken naar een andere bank duurt meestal een dag. Een overboeking naar het buitenland duurt iets langer. Binnen de EU gemiddeld drie dagen en buiten de EU gemiddeld vijf werkdagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.geld.nl

Hoeveel geld mag je overmaken ABN Amro?

De daglimiet kiest u zelf en is maximaal €5.000 per dag. Ga naar 'Profiel> Rekeningen en betalen' > 'Geld overboeken zonder e. dentifier'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op abnamro.nl

Wat betekent incasso weigeren?

Het kan soms gebeuren dat een bedrijf zonder uw toestemming (machtiging) geld van uw rekening afschrijft. Of dat u het oneens bent met de afschrijving. Dat wilt u natuurlijk voorkomen. Zo beschermt u uw bankrekening tegen onterechte incasso's.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op regiobank.nl

Hoe lang in behandeling ABN Amro?

Binnen 1 tot 3 werkdagen. Of direct als het betaalsysteem van de ontvanger hier klaar voor is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op abnamro.nl

Waarom houd de bank mijn geld vast?

Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nibcdirect.be

Kan er op zaterdag geld op mijn rekening komen?

Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Kan je opgelicht worden via betaalverzoek?

Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferhulp.nl

Wat als ik opgelicht ben?

In geval van oplichting kun je aangifte doen bij de politie. Aangifte doen is nuttig, maar verwacht er niet te veel van. Echte oplichters zijn vaak al met de noorderzon vertrokken voordat (of zodra) hun praktijken aan het licht komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat moet je doen als je opgelicht wordt?

Als slachtoffer van misleiding, bedrog, fraude of oplichting kan je terecht bij Meldpunt. Je doorloopt op deze website de verschillende stappen om je probleem te melden aan de bevoegde diensten. Je krijgt een advies dat zoveel mogelijk op jouw vragen tracht te antwoorden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slachtofferzorg.be

Populaire vragen