Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid.
Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Een groot voordeel van carbon is het gewicht van dit materiaal. Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
De Cube Agree C:62 Race Carbon heeft een prijs van 2.649 euro. Voor een racefiets met een carbon frame, hydraulische schijfremmen en een Ultegra-groepset is dat aan de voordelige kant. Wij vinden het dan ook een goede deal. Op verschillende websites heeft deze racefiets van Cube ook goede recensies.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Carbon is superlicht en zorgt daardoor voor de beste prestaties. Want hoe lichter je fiets is, hoe sneller je kunt gaan. Het nadeel van carbon is wel dat het een wat duurder materiaal is. Dit heeft voornamelijk te maken met het productieproces.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent.
Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid.
Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
Carbon is een andere benaming voor koolstof, dat ontstaat als je vezels op 3000 graden bakt, of beter: verkoold.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Vooral MTB wielen gemaakt van carbon hebben hele goede eigenschappen. Ook bij de wielen komt namelijk de stijfheid van carbon weer terug. Door de stijfheid van het carbon zal de velg niet of nauwelijks buigen. Dit zorgt ervoor dat er veel meer kracht op de ondergrond terecht komt.
Carbon fibre reinforced plastic (CFRP) is een composiet: letterlijk een samenstelling van 2 materialen waardoor de gemengde eigenschappen beter zijn dan de basis. Omdat de verwerking van koolstofvezel bijna altijd met de hand gebeurt, is het een duur materiaal.
Het mooie aan koolstofstaal is dat het vaak taaier is dan roestvast staal. De legeringselementen in roestvast staal maken het vergeleken met koolstofstaal net iets breekbaarder. Koolstofstaal is simpel. Ook wordt koolstofstaal voor outdoormessen op een minder hoge hardheid afgeleverd.
Onderzoekers van MIT hebben een van de sterkste en lichtste materialen ontwikkeld. Hiervoor is gebruik gemaakt van grafeen. Het materiaal is 20 keer lichter en 10 keer sterker dan staal. Grafeen is een carbon-soort en in een 2D-vorm het sterkste materiaal op aarde.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Vaste vork rijdt directer, minder zwaar, maar voor limbrugsmooiste heb ik toch de geveerde erin gezet en dat is dan ook wel weer lekker. Met vaste vork kun je wel het een en ander doen met bandendruk om het toch nog comfortabel te houden.
Let vooral op beschadigingen van de lak. Maar bij carbon frames is vaak niet aan de buitenkant te zien of het carbon van binnen beschadigd is. Vraag ook duidelijk of er met fiets al eens gevallen is, dit kan het carbon ook verzwakken. MTB-Sjtippen schreef: Let vooral op beschadigingen van de lak.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.