Benzine daarentegen werkt in een dieselmotor als een oplosmiddel en kan deze laag kapot maken, wat leidt tot ernstige schade aan de motor.
Benzine en diesel verwisselen
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Hoewel er voor elke auto en elke situatie een groot aantal problemen kunnen optreden, kunnen de meeste auto's met een kleine hoeveelheid diesel in de benzine nog steeds rijden. Er zullen echter wel symptomen optreden zoals startproblemen, minder vermogen, rook uit de uitlaat en mogelijk ...
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Stop onmiddellijk met tanken. Als je alleen maar een scheutje benzine hebt gebruikt, zeggen sommige experts dat er een kans is dat je ermee weg kunt komen, zolang er niet meer dan vijf procent benzine in je diesel zit.
Een kleine hoeveelheid benzine kan een dieselmotor beschadigen door de smering te beïnvloeden, de efficiëntie te verminderen en mogelijk schade aan brandstofinjectoren en andere componenten te veroorzaken . Het kan leiden tot motorkloppen, misfires en uiteindelijk motorfalen als het niet snel wordt aangepakt.
Over het algemeen zeggen experts in de autobranche dat 2% of minder benzine in een dieselauto veilig is.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Als je benzine in een dieselwagen tankt, dan riskeer je serieuze schade aan je motor. Diesel is een iets dikkere substantie dan benzine en smeert de dieselmotor ook omdat er parafine in de brandstof zit. Benzine, zelfs een klein beetje, verdunt de diesel genoeg om die smerende functie te stoppen.
Zodra u de motor start met benzine in uw dieselauto, veroorzaakt u schade aan uw motor en andere vitale componenten. Als u per ongeluk benzine in een dieselauto hebt gedaan en ermee hebt gereden, is het helemaal niet mogelijk om er lang mee te rijden .
Uw brandstofniveau te laag laten worden
Een van de fundamentele fouten die dieselmotoreigenaren vaak maken, is dat hun brandstof te laag wordt. In tegenstelling tot benzinemotoren, zijn dieselmotoren sterk afhankelijk van de brandstof in de tank om niet alleen de motor aan te drijven, maar ook om de brandstofpomp te koelen en te smeren.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Dieselbrandstof in een benzinemotor doen is veel beter dan benzine in een dieselmotor pompen , wat veel riskanter kan zijn. In dat geval is het cruciaal om uw auto onmiddellijk naar een reparatiewerkplaats te slepen voor veilige tankdrainage.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
De diesel en de benzine zullen zich vermengen en dus niet twee lagen vormen. Neen, het blijft (met nadruk op blijven) niet drijven.
Ik raad aan om de brandstofleiding van het brandstoffilter te verwijderen en daar een slang aan te sluiten op een paar emmers. Gebruik vervolgens een persluchtmondstuk en een doek en duw 20 psi lucht in de brandstoftank om alle brandstof uit de tank en in de emmers te duwen.
Symptomen van verkeerde brandstof te hebben getankt kunnen zijn dat de motor rookt, veel motorgeluid maakt, vermogen verliest of zelfs helemaal uitvalt. Hoe verder de benzine in het systeem komt, hoe meer schade het aanricht.
Geen extra afsleepkosten via de Wegenwacht
De Wegenwacht ziet een lege tank ook als pech. We brengen dus geen extra kosten in rekening wanneer je strandt met een lege tank en je auto afgesleept moet worden. Ook dan kun je gewoon rekenen op onze hulp.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet raadzaam om de korte afstand met hoge snelheden te compenseren om de benodigde uitlaatgastemperatuur te bereiken. Integendeel, u beschadigt uw diesel met zo'n rijstijl en hoge snelheden als de motor koud is.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”. Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem. Benzine is daarentegen veel schraler en smeert dan ook niet.
Over het algemeen halen dieselauto's 30 tot 35 procent meer kilometers uit een liter brandstof. De maximale kilometerstand voor een dieselauto wordt beschouwd als ongeveer 250.000 kilometer. Als je een SUV of 4×4 gebruikt, is het verschil meestal kleiner, maar toch hoger dan bij een benzinemodel.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.