ADD/ADHD-stoornissen Dit komt vaak voor, de auteurs schatten dat in circa 50% van de gevallen de diagnose ADD/ADHD bij hoogbegaafden niet terecht is. Een juiste diagnose is belangrijk, want anders krijgt een kind onterecht stimulerende medicijnen voor aandachtsproblemen.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
Hoogbegaafdheid en AD(H)D kunnen ook samen voorkomen. Hoogbegaafde kinderen kunnen door een hoge intelligentie veel compenseren, waardoor ADHD soms minder snel opvalt en deze diagnose pas laat gesteld wordt. Andersom geldt echter ook dat hoogbegaafdheid minder snel opvalt bij kinderen met ADHD.
Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Kinderen met autisme hebben vaak een hoog verbaal IQ maar een lager performaal IQ, of andersom.
"Eén ding weten we over hoogbegaafdheid en dat is dat het letterlijk een ander brein is - het is een stukje neurodivergentie ", aldus psycholoog Matt Zakreski, zelf een voormalig hoogbegaafd kind die nu met het onderwerp hoogbegaafde kinderen werkt en hen adviseert.
Veel mensen zien het als een manier om hun hoogbegaafdheid te kunnen bewijzen. Misschien voelt het alsof je dan pas mag vinden en zeggen dat je hoogbegaafd bent. Maar hoogbegaafdheid komt niet altijd naar voren in een IQ-test. Sommige hoogbegaafden scoren zelfs laag op een IQ-test, ook al hebben ze een hoog IQ.
Een hoog IQ of uitstekende prestaties in specifieke vaardigheden zoals taal of wiskunde. Een snelle verwerking van informatie en een goed geheugen. Een grote nieuwsgierigheid en een sterk verlangen om te leren. Creativiteit en verbeeldingskracht.
Elk leerniveau kan gekoppeld worden aan een gemiddeld IQ: een vmbo-t leerling heeft bijvoorbeeld een gemiddeld IQ tussen de 100 en 107, een havoleerling tussen de 108 en 115 en een vwo-leerling heeft een gemiddeld IQ vanaf 118.
Ze kunnen bijvoorbeeld al zien hoe ze iets willen, al weten hoe iets moet, maar nog niet de verfijnde motoriek hebben om het te maken. Zijn soms, niet altijd, cognitief ook al verder dan de sociale en emotionele ontwikkeling. Daardoor kan een hoogbegaafd kind heel volwassen en wijs overkomen.
In feite heeft ongeveer 50% van de begaafde kinderen ook ADHD , wat complexiteit en extra uitdagingen met zich meebrengt. Wanneer beide aanwezig zijn bij een kind, worden ze beschouwd als 'twee keer uitzonderlijk'. Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid zijn andere gebieden van functioneren die worden beïnvloed bij personen met ADHD.
Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen hoogsensitiviteit en ADHD. Sommige kinderen kunnen zowel hooggevoelig als ADHD hebben, maar het is belangrijk om te onthouden dat ze twee aparte eigenschappen zijn. Niet elk hooggevoelig kind heeft ADHD en andersom.
Hoogbegaafdheid betekent dat je snel denkt en je ingewikkelde dingen goed kan begrijpen. Je werkt graag zelfstandig, bent nieuwsgierig en hebt veel motivatie. Ook ben je gevoelig en ervaar je veel emoties. Je vindt het fijn om dingen te bedenken, maken of te ontwikkelen.
Er is een aanzienlijke overlapping van kenmerken tussen mensen met ADHD, een hoog IQ en creativiteit, zoals nieuwsgierigheid, ongeduld, veel energie, lage tolerantie voor verveling, charisma, non-conformisme, risicobereidheid en weerstand tegen autoriteit.
Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen. Ze hebben vaak aandacht voor details. Drukke kinderen met ADHD zijn vaak enorm vindingrijk.
Er is ook gerapporteerd dat kinderen met ADHD de neiging hebben om een ongeveer 9 punten lagere intelligentiequotiënt (IQ) score te hebben dan kinderen zonder de diagnose [7]. Niettemin toont de literatuur de mogelijkheid aan van zowel ADHD als een hoog IQ.
Claire ter sprake die enkele jaren geleden de laagste IQ score ooit had behaald: 52. “Lager dan een aap”, is er indertijd gezegd.
Volgens een wijdverbreide opvatting ligt het gemiddelde IQ van universiteitsstudenten tussen de 115 en 130 IQ-punten , wat aanzienlijk hoger is dan het gemiddelde IQ van de algemene bevolking (M = 100, SD = 15).
Het gemiddelde IQ van universitaire studenten was met 119 punten duidelijk hoger dan de 109 van hbo-studenten. Mannen scoren hoger op IQ, terwijl vrouwen een hoger EQ hebben. Ook blijkt dat IQ en EQ significant met elkaar correleren. Hoe hoger het IQ, des te hoger ook het EQ.
Hoogbegaafdheid theorie
Belangrijkste criteria: hoge intelligentie, motivatie èn creativiteit.
Of je nu in slaap valt tijdens colleges, constant je superieuren uitdaagt of beschuldigd wordt van een aandachtstekortstoornis, een hoog IQ kan soms meer een vloek dan een zegen zijn . Het is makkelijk te zien hoe iemand intelligentie als een last ervaart.
Lang werd gedacht dat dit stabiel bleef. Natuurlijk kan je trainen om je IQ te verhogen maar enkel door je vaardigheden in het maken van intelligentietesten te vergroten. Je daadwerkelijke intelligentie kan niet veranderd worden door training.
Madonna heeft een IQ van 140, wat betekent dat ze tot de één procent slimste mensen van de wereld behoort.
IQ is geen objectieve maatstaf voor intelligentie . Het is in feite een relatieve meting die zijn eigen fouten heeft, alleen bepaalde facetten van intelligentie meet en onderhevig is aan onzekerheden.
Niet iedereen kan even slim zijn. Naast heel slimme mensen bestaan er ook mensen die laag scoren op een IQ-test.