1K lak kan wel over 2K heen namelijk.
Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten! Echter moet je er wel goed op letten dat beide kwaliteiten (lees: samenstellingen van de lak), met elkaar overeenkomen.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Bij een temperatuur van 20ºC is het object na ongeveer 15 minuten stofdroog.Na ongeveer 12 uur is de laklaag volledig gedroogd.
Vanwege de zeer goede vloei en het gemak van polijsten is 1K blanke lak hoogglans zeer geschikt voor spotrepair met oplosmiddel gedragen lakken.
Laat het gespoten oppervlak 24 tot 48 uur goed drogen. Schuur vervolgens de 1-componenten verf lichtjes op met waterproof schuurpapier P1200. Hierna kan je de lak opnieuw spuiten of polijsten voor een strak en glad resultaat!
Met een vloeiende beweging worden twee tot drie lagen 2k blanke lak aangebracht. De eerste laag dient erg dun te zijn.
Wanneer een tweede laag verf aangebracht kan worden, hangt van een aantal factoren af, maar als leidraad kun je de volgende droogtijden aanhouden: Muurverf: 3-5 uur. Lak op terpentinebasis: 16 uur. Lak op waterbasis: 5 uur.
2K blanke lak is één van de sterkste lakken die er zijn. De naam komt van 2 componenten lak, hiermee bescherm je je oppervlak nóg beter tegen krassen, chemicaliën, thinner en extreme weersinvloeden daarbij geef je het oppervlak een mooie, ultramatte laag. Wil je meer uitleg over het gebruik van 2K blanke lak?
Je doet er goed aan 4 uur droogtijd te respecteren tussen elke verflaag. Solventgedragen verf, op basis van white spirit, heeft wat meer tijd nodig. Na 4 uur voelt de verf droog aan, maar dan mag je echt nog niet beginnen met een tweede laag. Reken een droogtijd van 16 uur voordat je een tweede laag aanbrengt.
Mijn boot is geschilderd met een 1-component verf; kan ik daar Perfection over aanbrengen? Helaas niet. Algemene richtlijn: 2-componenten verven kunnen niet over 1-component verven worden aangebracht.
Epoxy primer is te koop in een 1K en 2K verf kwaliteit. Een epoxy primer staat bekend om zijn etsende werking, krachtige hechting en bescherming tegen roest, oxidatie en corrosie.
2K autolak is jaren houdbaar, mits de verharder nog niet bij de lak gevoegd is. Op het moment dat de verharder door de lak gemengd wordt, is 2K lak 24 uur houdbaar.
Wat is 1K autolak? 1K autolak bestaat uit een component, namelijk de kleurlak of blanke lak zelf. De kleurlak gebruikt men bij het 2 laags laksysteem waarbij men de kleurlak afdekt met een (1K of 2K) transparante laklaag.
In een 2K spray zitten twee componenten, namelijk een lak of primer en de verharder.Deze 2 componenten zitten in de spuitbus van elkaar gescheiden waardoor de inhoud niet kan uitharden. In een 2K spuitbus kan autolak op kleur zitten, blanke lak, coating of primer. Voor iedere toepassing is er een 2 componenten spray.
Het meest professionele eindresultaat krijg je door minimaal 2 lagen aan te brengen. Hierdoor komt de glans van het product tot zijn recht en door de laagdikte kan de verf een goede bescherming bieden. In sommige gevallen of bij een zware belasting (bv traptredes) kan een extra laag nodig zijn.
De beste zijdeglans verf voor binnen
Het gros van de mensen gebruikt een zijdeglanslak voor binnen. Door te kiezen voor een watergedragen lak voor binnen voorkom je dat lichte kleuren vergelen. Natuurlijk heb je nog meer wensen voor je schilderwerk binnen.
2-componenten Hoogglans Blanke Lak in Spuitbus van SprayMax beschikt over een ongekend diepe hoogglans en is extreem krasvast. 2K Spuitbus Blanke Lak Hoogglans is dankzij de 2-componenten bestand tegen chemicaliën, thinner, is benzinebestendig en bestand tegen extreme weersinvloeden.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder.Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Tijdens een schilderklus is het ook van belang om tussen de verflagen door de geverfde laag te laten drogen en vervolgens licht op te schuren (matteren). Zo kan de volgende laag optimaal hechten en krijg je het mooist dekkende eindresultaat.
Als je toch te snel de tweede laag gaat aanbrengen, dan krijg je een beetje hetzelfde effect als schilderen met een te hoge temperatuur en te hoge laagdikte. De onderste laag is dan nog niet droog, waardoor je echt grote problemen krijgt met de (door)droging van de verf.
Grondverf verven over een laag bestaande verf is in de meeste gevallen niet nodig. Zolang er sprake is van een goede hechting van de verflaag is gronden niet nodig. Zorg we wel voor dat je ontvetten en opschuren niet vergeet als stap vóórdat je de bestaande verflaag gaat overschilderen met een laklaag.
Hoe lang moet ik de Primer/Filler laten drogen? De Primer /Filler laat je minimaal een uur drogen bij 20 graden,bij hoge laagdikte is het beter om de primer/filler 2 uur te laten drogen bij 20 graden. Dit is een belangrijk aspect voor een goed eindresultaat.
Ja, bij effectlakken wel. Je moet bij effectkleuren altijd aflakken met een blanke laag omdat dit nodig is om exact de juiste kleur te krijgen. Daarnaast zorgt blanke lak voor een optimale bescherming van jouw autolak en de glansgraad van de autokleur.
Bij het gebruik van transparante beits en transparante kleurbeitsen blijven de houtstructuur en houtnerf zichtbaar. Dat geeft een natuurlijke uitstraling aan je tuinhuis, schutting of tuinbank. Lak en verf daarentegen zijn dekkend en laten niets zien van de structuur.