Maar Waze maakt het verschil als het gaat om navigatie, omdat het routes in realtime berekent en de route automatisch kan herberekenen op basis van het verkeer onderweg. En het doet dat efficiënter dan Google Maps, dankzij de grote achterliggende gemeenschap.
Eén ding is zeker: de op GPS gebaseerde snelheid in de hoek van uw Google, Waze of draagbare navigatie-apparaat ligt veel dichter bij uw werkelijke snelheid – en dichter bij de snelheid die de politie ziet als ze een radar- of lidarapparaat op u richten.
Maar ook op het gebied van flitsers komt Waze een heel eind mee, met meldingen voor zowel vaste als mobiele flitsers en trajectcontroles. Waze is volledig gratis, maar draait daarom wel op advertenties, dus houd daar rekening mee.
Welke versie geeft de meeste nauwkeurige files informatie. Mijn autonavigatie is namelijk niet nauwkeurig en geeft onbetrouwbare verkeersinformatie. Beide vrij nauwkeurig volgens mij. Ik gebruik Waze omdat die aankomsttijd echt heel goed klopt in Nederland.
Er wordt namelijk een onderscheid gemaakt tussen radar detectors op basis van radiogolven, radarverklikkers zoals Waze en flitsmelders in een GPS. Radar detectors zijn bijna in alle Europese landen verboden.
Conclusie: een kwestie van detail
Google Maps zal winnen als het gaat om verplaatsingen met de fiets of te voet, dankzij een betere integratie van het openbaar vervoer. Ook de functies "satellietweergave" en "Street View" kunnen een pluspunt zijn.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland, Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
Als je haast hebt, kun je erop vertrouwen dat Waze je er zo snel mogelijk brengt, omdat het voortdurend de verkeersomstandigheden analyseert. Wat betreft de nauwkeurigheid van de navigatie zijn Waze en Google Maps over het algemeen betrouwbaar , maar Waze omzeilt vertragingen beter.
Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort.
In Duitsland is een wet goedgekeurd die het bestaande verbod op radarverklikkers uitbreidt naar de functionaliteiten die op navigatiesystemen en smartphone apps bestaan. Sommige media besluit dan voorbarig dat Waze verboden is in Duitsland en het gebruik ervan strafbaar zou zijn.
Het nieuwe ontwerp gebruikt kleine pictogrammen om het cameratype aan te geven, waaronder een snelheidsmeter en een verkeerslicht voor snelheids- en roodlichtcamera's. U ziet ook een kleine X als de camera is uitgeschakeld .
Stinger is sinds jaar en dag de beste radar detectoren in de markt. Dit Nederlandse merk beschermt de automobolist al sinds jaar en dag met zijn inovatieve oplossingen tegen de berm graaiers van de overheid.
De applicatie gebruikt GPS-gegevens om de snelheid van het voertuig weer te geven. Omdat het afhankelijk is van GPS-informatie, kan Waze een snelheid aangeven die niet overeenkomt met de snelheid op het dashboard . Hoewel het vreemd klinkt, is dit de werkelijke snelheid van de auto, aangezien de snelheidsmeter van het voertuig doorgaans een waarde aangeeft die een paar kilometer hoger ligt.
De hoofdfunctie van Waze is de gebruiker naar de eindbestemming brengen. Maar tijdens het rijden geeft de app ook informatie over ongelukken, gevaren, politiecontroles en files op de route. Gebruikers van de app verzamelen deze informatie zelf. Iedereen kan het doorgeven als er onderweg iets is.
Waze kan informatie verstrekken zoals uw gemiddelde snelheid, de afgelegde route en eventuele gemelde incidenten of vertragingen tijdens de rit . Houd er rekening mee dat Waze weliswaar informatie kan verstrekken over uw snelheid en locatiegeschiedenis, maar dat het mogelijk geen gedetailleerde gegevens biedt zoals de exacte snelheid op elk punt langs uw route.
Google Maps heeft meer informatie over bestemmingen, bestrijkt meer vervoerswijzen en werkt offline . Als je gewoon zo snel mogelijk van A naar B wilt, is Waze de winnaar — maar net aan. Als je meer opties wilt, is Google Maps jouw go-to. Beide werken op Apple Carplay en Android Auto.
Waze is een navigatie-app die ook flitspalen aangeeft. Dit gratis alternatief is echter met mobiele flitsers minder betrouwbaar dan Flitsmeister. De app is helemaal gratis en geeft ook files aan.
In 2013 kocht Google Waze voor $1,1 miljard. Waze werd door Google aan Google Maps gekoppeld voor het uitwisselen van gegevens. Ook de navigatiestem is hetzelfde in beide programma's.
De wegenkaart die gebruikt wordt tijdens het navigeren is afkomstig van OpenStreetMap. Anders dan bijvoorbeeld Waze en Here WeGo heeft Flitsmeister geen community die de wegenkaarten actualiseert.
Waze heeft de meest up-to-date weg informatie, en het is gratis. De app maakt gebruik van de GPS en dataverbinding van je smartphone.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn.
Let op: Snelheidscamera's worden toegevoegd aan de kaart op basis van meldingen van onze partners en kaarteditors . Als een snelheidscamera niet door een editor of partner is gemeld, weet Waze er mogelijk niets van. Gebruikt u Waze in uw auto? Beheer meldingen op uw telefoon.
Verder is het onduidelijk hoe de politie moet bewijzen dat je een flitsapp gebruikt. Voertuigen mogen niet zonder redelijk vermoeden worden doorzocht. Dit geldt natuurlijk ook voor smartphones. Het gebruik van flitsapps kan daarom nauwelijks worden gecontroleerd.