Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet.
Als waterdruppels de koplamp zijn binnengedrongen, moet de koplamp worden gedemonteerd en zorgvuldig met een persluchtapparaat worden gereinigd. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met een garage. De reflectoren mogen niet worden verwijderd vanwege de kans op beschadiging.
Gebruik een föhn om hete, droge lucht in de ventilatieopening of aan de buitenkant van de koplampunit te blazen . Naarmate het opwarmt, zou het moeten drogen. De waterdamp komt uit de lampopeningen. Wacht tot uw koplampunit is afgekoeld om te bepalen of deze strategie effectief was.
Soms zie je druppels in de koplampen of achterlichten van je auto. Dit is onschuldig condenswater dat verdwijnt wanneer de temperatuur oploopt of als je de lichten aanzet. De lampen van je auto hebben ventilatie-openingen om drukverschillen te regelen. Daardoor kan er buitenlucht (en vocht) in komen.
Zoals eerder vermeld, zijn koplampen niet ontworpen om luchtdicht af te sluiten, en het is normaal dat er wat vocht in de koplamp zit . Vaak merk je het niet eens omdat de koplampen snel uitdrogen na slechts een paar minuten met de lichten aan of in de zon.
Water op koplampen leidt tot een APK-afkeuring als het het lichtpatroon beïnvloedt , omdat het een negatieve invloed kan hebben op uw zicht – en dus uw veiligheid – op de weg. Alleen de tester kan een nauwkeurig antwoord geven op de vraag of uw condensatieprobleem ernstig genoeg is om een APK-afkeuring te ondergaan.
Tandpasta en baking soda kunnen effectieve reinigingsmiddelen zijn voor het schoonmaken van koplampen . Beide producten zijn schurend genoeg om de mist te verwijderen zonder de koplampen te krassen of te beschadigen. Polijstmiddelen zoals Rain-X kunnen ook effectief genoeg zijn om UV-schade te verhelpen.
Wanneer is vocht in koplamp APK-afkeurpunt? Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet. Vocht in een achterlicht is overigens geen APK-afkeurpunt.
In directe vergelijking blijven de frontlenzen van LED-koplampen aanzienlijk koeler dan die van halogeen- of xenonkoplampen, dus condensatie kan vaker worden waargenomen . Maar het wordt alleen waargenomen, het is nog steeds niet frequenter.
Heeft je auto geen airconditioning, zet de verwarming dan op de hoogste stand en richt de blazers op de voorruit. Wrijf met een doek of zeem de binnenkant van de ruiten schoon. Gebruik een auto-ontvochtiger tegen beslagen ruiten en andere vochtproblemen.
Dof geworden of vergeelde koplampen schoonmaken lukt niet meer normale schoonmaakmiddelen. In dit geval moet de doffe laag gepolijst worden. Er is een manier om de lampen weer transparant te krijgen en dat is de koplampen schoonmaken met citroen dat u op een sponsje doet en over de lamp uitwrijft.
Hoewel het mogelijk is de koplampen zonder speciaal apparaat af te stellen, kunnen gemakkelijk fouten worden gemaakt. In een gespecialiseerde garage kan de afstelling meestal binnen enkele minuten worden uitgevoerd en kost deze tussen de 10 en 40 euro.
Door de grote temperatuurverschillen, maar ook door de luchtvochtigheid en druk, kan er aan de binnenkant van je koplamp condensvorming ontstaan. Wanneer het licht van de koplampen wordt uitgezet, wordt er lucht van buiten aangezogen. Deze lucht bevat waterdamp waardoor de koplampen gaan beslaan.
Autoventilator en de verwarming
Heeft u geen airco? Draai de verwarming dan helemaal open en richt de blazers op de voorruit. Het werkt het beste als de verwarming zo hoog mogelijk staat omdat warme lucht veel meer vocht absorbeert dan koude lucht. Dit zorgt ervoor dat de autoruiten binnen no time condens-vrij zijn.
Overheidsinstellingen deden verschillende onderzoeken naar bijvoorbeeld de kleur van de kentekenplaten, maar ook naar de kleur van koplampen. In Frankrijk concludeerden de wetmakers dat geel licht minder verblindend was en dat het zicht in de mist beter was. In de jaren dertig werden gele koplampen daar verplicht.
“De binnenkant van het koplampglas kan beslaan bij koel of vochtig weer. Bij het rijden met de lichten aan verdampt de condensatie na korte tijd . Het koplampglas hoeft niet te worden vervangen.
Verweerde koplampen kun je opknappen door te polijsten zodat de doffe laag verdwijnt. De enige manier om koplampen weer wit transparant te maken is door de vergeelde doffe laag te verwijderen door deze weg te schuren tot het glas van de koplamp weer transparant is.
De enige manier om te voorkomen dat er vocht in de koplampen komt, is door ervoor te zorgen dat de afdichting sterk is . U wilt ook de ventilatieopeningen vrijhouden, zodat het vocht kan ontsnappen. Breng een kraal siliconenkit aan over de fabrieksafdichting om vocht buiten te houden. Als uw koplampen een beschadigde vervangbare afdichting hebben, installeer dan een nieuwe afdichting.
Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call.
Waarom beslaan de autoruiten? Autoruiten beslaan doordat de luchtvochtigheid aan een kant van de ruit hoger is dan aan de andere kant. Op het moment dat u in een koude auto stapt, en in de auto aanwezig bent, komt de warme vochtige lucht die u uitademt in aanraking met de koude ruiten, waardoor er condens ontstaat.
Kijk rechts van het stuurwiel en klik met de linkermuisknop , zoals in de afbeelding hieronder. Mogelijk moet u de knop meerdere keren indrukken voordat de lichten aangaan.
Het is verstandig om beide koplampen tegelijk te laten vervangen; zo zorgt u voor verbetering van de zichtbaarheid en uw veiligheid. Maar dat niet alleen. Het is sneller, gemakkelijker en goedkoper om beide koplampen te laten vervangen in plaats van één.