Wat is een vector? Een vector wordt in geometrie en fysica gebruikt om fysische grootheden aan te geven die richting en grootheid hebben. Denk aan snelheid, verplaatsing,versnelling en kracht.
Snelheid is een vector
Dat betekent dat een kracht een grootte, richting en zin heeft. Net als kracht, is snelheid ook een vectoriële grootheid. Zo is het niet alleen belangrijk hoe snel je rijdt (= grootte van de vector), maar ook waar je naartoe rijdt (= richting en zin van de vector).
Versnelling betekent dat er een verandering in snelheid is. Het voorwerp kan sneller gaan, maar ook langzamer . Versnelling wordt in de natuurkunde aangegeven met de letter a. De grootheid van versnelling is: m/s 2 .
Versnelling van een deeltje met behulp van vectoren
We kunnen de relatie v=u+at v = u + at gebruiken om bepaalde problemen op te lossen, waarbij u de beginsnelheid voorstelt.
Een afstand (of verplaatsing) is zo'n vector. Niet alleen de afgelegde afstand is van belang, maar ook de richting waarin die is afgelegd want verschillende richtingen geven een ander eindresultaat voor de eindpositie.
Een vrije vector wordt bepaald door een richting en een lengte. Een vrije vector kan overal op het vlak of in de ruimte getekend worden: het blijft dezelfde vector. Omgekeerd: alle vrije vectoren met dezelfde richting en lengte zijn een voorstelling van een en dezelfde vector.
Vectorafstand, een afstandsmetriek of gelijkenismaatstaf, is een wiskundige functie die de gelijkenis of ongelijkheid tussen twee vectoren kwantificeert . Deze vectoren kunnen verschillende sets gegevens vertegenwoordigen.
Precies dat: versnelling is de verandering van snelheid over een periode tijd: Je trekt eindsnelheid van beginsnelheid af en deelt dat bedrag door de verlopen tijd... dat geeft de gemiddelde versnelling in die periode.
De versnelling is gericht naar het middelpunt van de cirkel. Omdat deze richting continu verandert, is de versnelling hier geen constante vector . De grootte van de versnelling is echter constant.
Snelheid: Snelheid is een vectorgrootheid die gedefinieerd wordt als de snelheid van verandering van de positie van een object. In de wiskundige vorm, v = d / t waarbij de snelheid is, de verplaatsing (verandering in positie) en de tijd.
Acceleratie is de naam die we geven aan elk proces waarbij de snelheid verandert . Omdat snelheid een snelheid en een richting is, zijn er maar twee manieren om te versnellen: verander je snelheid of verander je richting—of verander beide.
R = achteruit versnelling (Reverse) Schakel altijd in de achteruit versnelling nadat de auto volledig stil staat! In dit voorbeeld beginnen wij vanuit neutraal (het midden) naar rechts te duwen en daarna naar achteren.
Voor een versnelling is een netto-kracht nodig die op het object werkzaam is. In de mechanica betekent "versnelling" ofwel dat een object sneller gaat, ofwel langzamer (een vertraging is in de mechanica een negatieve versnelling), of dat de bewegingsrichting verandert.
Snelheid is een scalaire grootheid omdat het geen bewegingsrichting nodig heeft, het heeft alleen grootte nodig . We kunnen snelheden optellen zonder rekening te houden met de bewegingsrichting.
Een vector wordt in meetkunde en natuurkunde gebruikt om natuurkundige grootheid dat zowel grootte als richting heeft te vertegenwoordigen.
De versnelling is eigenlijk de snelheid waarmee de snelheid zelf verandert. Ze kan berekend worden als de afgeleide van de snelheid. Met andere woorden: versnelling is de afgeleide van de afgeleide van de afgelegde weg en dus de tweede afgeleide daarvan naar de tijd.
Omdat snelheid zowel grootte als richting heeft, is het een vectorgrootheid. Daarom is versnelling ook een vectorgrootheid omdat het zowel grootte als richting heeft .
Omdat snelheid en straal constanten zijn voor een gegeven uniforme cirkelvormige beweging, is de grootte van de centripetale versnelling ook altijd constant. Maar de richting van de centripetale versnelling verandert continu in het cirkelvormige pad . Dus, centripetale versnelling is geen constante vector.
Zoals “gewone” positieve getallen ook negatieve tegenhangers hebben, zo heeft een vector ook zijn “negatieve vector” tegenhanger. 5 de negatieve waarde is van –5. Vectoren zijn alleen elkaars negatieve vector als ze even groot en tegengesteld gericht zijn.
De tweede wet van Newton: kracht verandert de snelheid
Samengevat komt de Tweede Wet van Newton hierop neer: een voorwerp in rust zal in beweging gebracht worden als er een kracht op werkt. een voorwerp in beweging zal versnellen, vertragen of van richting veranderen als er een resulterende kracht op werkt.
Je kunt dus van kilometer per uur naar meter per seconde door te delen door 3,6. Om van m/s naar km/h te gaan doe je het omgekeerde, dus dan vermenigvuldig je met 3,6.
Het enige dat u hoeft te weten is dat snelheid wordt uitgedrukt in voet per seconde (imperiaal/Amerikaans systeem) of in meters per seconde (SI-systeem) en tijd in seconden. Als u de snelheid deelt door tijd (zoals we doen in de eerste versnellingsformule), krijgt u versnellingseenheid ft/s² of m/s², afhankelijk van welk systeem u gebruikt.
De snelheid van een deeltje, aangeduid met v, is een vector in de bewegingsrichting . De grootte ervan is dus de snelheid van het deeltje.
Hoe herken ik een vectorbestand? Onder de vectorbestanden vallen verschillende bestandstypen. Je herkent ze aan de extensie achter de bestandsnaam. De meeste vectorbestanden worden namelijk gemaakt in Illustrator en krijgen hierdoor de extensie .
Een vector is wat nodig is om punt A naar punt B te "dragen". Het Latijnse woord vector betekent "drager" . Het werd voor het eerst gebruikt door astronomen in de 18e eeuw die de planetaire omwenteling rond de zon onderzochten.