Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
In het buitenland heeft u als schipper van een pleziervaartuig vaak een internationaal vaarbewijs nodig. Dit is het Internationaal Certificate of Competence (ICC). Soms ook voor een schip waarvoor in Nederland geen vaarbewijs nodig is.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Kan ik mijn buitenlandse vaarbewijs omruilen voor een Nederlands vaarbewijs? U kunt een buitenlands vaarbewijs niet omruilen voor een Nederlands vaarbewijs. Wel worden er verschillende buitenlandse vaarbewijzen in Nederland erkent.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Besluit je om als Nederlander een RYA – of ander buitenlands vaarbewijs te halen om daar in Nederland mee te mogen varen? Niet doen, je komt van een koude kermis thuis. De internationale afgegeven RYA vaarbewijzen worden sinds 1 september 2018 niet meer geaccepteerd.
Dus als u uw buitenlandse vaarbewijs wilt verlengen en u woont niet meer in Spanje, dan kunt u in Spanje niet meer verlengen. Maar in Nederland kunt u uw Spaanse vaarbewijs niet omruilen voor een Nederlands Klein Vaarbewijs, en moet u alsnog in Nederland examen doen.
Langs alle Spaanse kusten inclusief de Canarische eilanden in het bezit zijn van vaarbewijs deel 1 en 2. Wil je varen in Noord Spanje wordt vaarbewijs deel 1 (nog) geaccepteerd. Ons advies: Wil je niet voor onaangename verassingen komen te staan ga voor vaarbewijs deel 1 en 2.
Je kan enkel een ICC aanvragen indien je reeds fysiek in het bezit bent van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs (zoals het Belgische stuurbrevet). Ga naar de ICC web-applicatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Log aan met je elektronische identiteitskaart of met je ITSME.
Iedere schipper die zich verder dan zes mijl uit de kust bevindt, moet in het bezit zijn van Vaarbewijs 2. Bij het gebruik van uw eigen boot is de Italiaanse wet zo mogelijk nog strikter. Dan moet u al een vaarbewijs in uw bezit hebben als uw boot een vermogen heeft van meer dan 5 pk.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
Met het Klein Vaarbewijs I mag de schipper op de meeste binnenwateren in Nederland varen, met uitzondering van de Westerschelde, Oosterschelde, IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en de Eems en Dollard.
Het klein vaarbewijs I geldt voor de vaart op rivieren, kanalen en meren. Met het klein vaarbewijs I mag ook gevaren worden op de Gouwzee. Het klein vaarbewijs I is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Kroatië Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is het vaarbewijs verplicht, ook voor een rubberbootje van 2,5 meter lang met 2 pk motor. Het aantal pk's doet er in feite niet toe. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht.
Wil je een motorboot huren van minder dan 6 pk en blijf je in het binnenland? Dan heb je in Frankrijk geen vaarbewijs nodig. Heeft de betreffende boot een motor met meer dan 6 pk (4,5 kw) en is de boot korter dan 20 meter? Dan moet je in het bezit zijn van Vaarbewijs 1 (ICC for inland waters).
Vaarbewijs – Zuid Europa Kroatië, Italië, Turkije, Griekenland en Spanje stellen als voorloper voor de rest van Europa een ICC (Internationaal vaarbewijs) of Internationaal Stuurbrevet verplicht. Je dient dit ook ter plaatse te overleggen.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen. Dat is wel zo veilig.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt.
In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.