Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.
Het verschil tussen de v-snaar en de multiriem
Doordat de multiriem meerdere onderdelen aandrijft, is van de v-vorm nauwelijks meer iets over. Dit in verhouding tot de v-snaar. De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
Tegenwoordig hebben alle auto's stuurbekrachtiging, en de meeste airco en spreken we eerder van een multiriem dan van een V-snaar, omdat hij ook de pomp van de stuurbekrachtiging en de aircopomp aandrijft. De V-snaar of multiriem wordt op spanning gehouden door middel van één of meer spanrollen.
Wanneer V-snaar vervangen
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
De multiriem is alleen breder, platter en heeft geen ribbeltjes. Eens in de zoveel tijd moet een V-snaar of een multiriem vervangen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een versleten geleider of dynamo, een hoge luchtvochtigheid of een v-snaar die wegens ouderdom aan vernieuwing toe is.
Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De multiriem zit altijd helemaal aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt voor de aandrijving voor de dynamo en bij moderne auto's ook voor de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. De krukas zorgt voor de aandrijfkracht. De riem drijft de andere componenten aan, zoals o.a. de dynamo.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
De V-snaar meter
De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.
De v snaar of multiriem is een riem die op de voorkant van je motor geplaatst is. Hij zorgt er voor dat onderdelen die moeten draaien meedraaien met de motor. Denk bijvoorbeeld aan je stuurbekrachtiging, dynamo, airco en waterpomp.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap. Deze gegevens bevatten de kilometerstand van uw auto ten tijde van de vervanging en de datum waarop dit is gedaan.
De verbranding in de motor kan in gevaar worden gebracht door een versleten distributieriem. De distributieriem begint weg te glijden van de tandwielen en valt op de nokkenas, een van de cilinders gaat te snel open en dicht.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Riemspanning controleren
De spanning van een V-snaar kun je controleren door met je vinger op het langste gedeelte van de snaar te drukken. Als de snaar meer dan ongeveer één centimeter ingedrukt kan worden, staat hij te slap en moet gespannen worden. De multiriem controleer je door hem op een lang gedeelte te draaien.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.