Ethanol heeft een lagere calorische waarde waardoor je auto sinds de invoering van E10 sowieso een paar procent minder zuinig is. En V-Power heet wel E5 (max 5% ethanol) maar bij V-power zit er 0% in. Bij mij is V-power 10% duurder dan 95 dus ik zie het maar als 5% zuiniger en 5% beter voor de motor.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Shell FuelSave brandstoffen zijn ontwikkeld om zuiniger te rijden en de motor schoner te houden door gebruik te maken de van reinigende toevoegingen. Shell FuelSave brandstoffen geven direct, vanaf de eerste tankbeurt een brandstofbesparing.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Zo maakt de motor optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal en levert Shell V-Power Benzine betere prestaties. Is je auto geschikt voor Euro 95 dan kan je ook altijd Shell V-Power Benzine tanken.
Ethanol heeft een lagere calorische waarde waardoor je auto sinds de invoering van E10 sowieso een paar procent minder zuinig is. En V-Power heet wel E5 (max 5% ethanol) maar bij V-power zit er 0% in. Bij mij is V-power 10% duurder dan 95 dus ik zie het maar als 5% zuiniger en 5% beter voor de motor.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Petrol Treatment is een reinigend benzine additief. Het reinigt het gehele brandstofsysteem. Petrol Treatment optimaliseert het brandstofverbruik, zorgt voor schonere uitlaatgassen en verbetert de verbranding en... Verduurzaamt en beschermt de brandstof tegen veroudering en oxidatie.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Van deze benzine is de houdbaarheid voor drie jaar gegarandeerd.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Shell V-Power Benzine heeft het label E5 en bevat geen bio-ethanol.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Goed om te weten: maandag is de slechtste tankdag. Op deze dag geven tankstations meestal geen korting. Zaterdag is juist wel een goede dag om de tank te vullen, want dan stunten veel tankstation met hun prijzen. Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen.
Met het Kentekenrapport berekent u simpel of u een zuinige auto heeft. Zo weet u hoeveel geld u ongeveer aan brandstof kwijt bent. Voor de echte feitjesliefhebbers: ook het energielabel en de CO2-uitstoot van de auto staan in het rapport. Het enige dat u hoeft te doen is het invullen van het kenteken.
Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Er wordt weleens gedacht dat dure benzine beter zou zijn voor het verbruik. Technisch gezien is er echter geen enkele reden waarom de ene benzine voor een lager verbruik zou zorgen dan de andere.
Rij altijd op Ecomaxx. Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
De oude benzines van voor oktober 2019 waren allemaal voorzien van de code E5. Het maximale percentage van 5% was vastgesteld in een Europese norm. Zowel euro95 als euro98 bevatte beide maximaal 5% bio-ethanol. Sinds de komst van de E10 benzine in Nederland is E5 niet meer de standaard.