Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Er zijn teveel verschillende factoren om rekening mee te houden en het antwoord op de vraag is onder meer afhankelijk van hoeveel je auto verbruikt en welke afstand je aflegt. Het CBS geeft wel aan dat in Nederland tien keer zoveel geld wordt besteed aan autokosten als aan het openbaar vervoer.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Dat gebeurt ook wel, maar dan op een andere manier: vooral door de treinen, trams, metro's en bussen sneller, comfortabeler en duurzamer te maken. Over de prijs wordt niks gezegd. Goedkopere treinkaartjes zouden leiden tot minder auto's en dat is beter voor het milieu.
Stijgend basistarief
De totale prijs van een ritje in het ov bestaat uit twee delen: het kilometertarief en de basisprijs. Die laatste betaal je als je instapt in de bus, tram of metro. Het basistarief is in heel Nederland gelijk en wordt in 2022 twee cent duurder: 1,01 euro.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. Een retourticket is goedkoper dan twee enkele reizen. De laagste prijs voor een retourticket van Amsterdam naar Londen is € 88. Als de tickets van € 88 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar een bedrag tussen de € 88 tot € 411.
De snelste reistijd met de nieuwe rechtstreekse Eurostar-trein tussen Amsterdam en Londen is 4 uur en 10 minuten. Als je ervoor kiest om het eerste reisdeel met de Thalys te doen, duurt de reis ongeveer 5 uur — soms iets korter, soms iets langer, afhankelijk van hoe lang de overstaptijd in Brussel is.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Goedkope treinkaartjes worden de laatste jaren veel aangeboden door AH, Kruidvat, HEMA, Actievandag, Vakantieveilingen en NS Spoordeelwinkel.
Meestal kun je al vanaf 11,50 euro een enkeltje kopen. Let op: de enkele reizen zijn doordeweeks NIET geldig tussen 6:30 – 9:00 en 16:00 – 18:30 uur. In het weekend mag je heel de dag reizen.
Ben je ouder dan 65 jaar en reis je met de trein, dan kan je gebruik maken van het Seniorenbiljet. Met dit voorkeurtarief betaal je 7,20 euro in 2de klas en 15,30 euro in 1ste klas voor een heen- en terugreis op dezelfde dag (prijzen geldig vanaf 01-02-2020).
Vaak is de trein dagretour met korting verkrijgbaar via onze website. Voor € 17,50 is jouw heen en terugreis geregeld en reis je samen goedkoop met de trein.
Belmond Royal Scotsman - Schotland. De Belmond Royal Scotsman is de meest exclusieve treinreis ter wereld.
Bergen treinroute (Noorwegen)
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.