Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
Het is officieel bij wet verboden, maar het gebeurt toch volop: het terugdraaien van tellers van tweedehands auto's. Dit ondanks de dreiging van een boete van 10.000 euro of een jaar celstraf. Vooral bij auto's uit het buitenland is de kilometerstand vaak onbetrouwbaar. En het is ook nog eens buitengewoon kostbaar.
U kunt de tellerstand zelf laten aanpassen, maar u kunt dat soms ook door een bedrijf laten doen. Het bedrijf dat de laatste tellerstand van uw voertuig heeft doorgegeven, kan de correctie vaak direct online voor u uitvoeren. Een door de RDW erkend bedrijf kan de correctie ook voor u aanvragen.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
„Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
Kilometerteller. De snelheidsmeter in het dashboard van je auto geeft haast nooit 100 procent nauwkeurig aan hoe hard je rijdt. Vrijwel altijd geeft deze meter een hogere snelheid aan dan die van een navigatiesysteem.
Nederlanders rijden niet veel harder op een 130-weg
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde snelheden op een 120- en 130-weg tussen 19.00 uur en 06.00 uur erg dicht bij elkaar liggen. Op de snelwegen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is 's avonds gemiddeld 110 kilometer per uur gereden.
De beste kilometerstand voor jou
Maak een schatting van het aantal kilometers dat je jaarlijks denkt af te leggen. Als het meer dan 25.000 is, ga dan eerder voor een tweedehands auto met weinig kilometers. 'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
De meest betrouwbare manier om te bekijken of een kilometerstand klopt, is door het onderhoudsboekje dat bij de auto hoort in te zien. Vraag de verkoper dan ook altijd om het onderhoudsboekje. En bekijk of de auto alle onderhoudsbeurten heeft gehad die de auto volgens het onderhoudsboekje zou moeten hebben.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
Een ”kilometer blocker” is een apparaat dat er voor zorgt dat u kilometer stand stopt met tellen. Dit word dan heel veel gebruikt door bijvoorbeeld autofabrikanten. Ook in het buitenland is dit een veel gebruikte methode. Bij het gebruik van zo een kilometerstand blokkeer apparaat zal u teller stoppen met registreren.
De Nationale Auto Pas is eigenlijk een middel om tellerfraude tegen te gaan. Een NAP check is een tellerstand controle die jou beschermt tegen voornoemde tellerfraude. Gelukkig is het simpel om een tellerstandcontrole uit te voeren. In de eerste plaats moet je het kenteken van het voertuig weten.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
De NAP/RDW controle op KentekenCheck.nl controleert de KM stand van het voertuig. Als je zeker wil weten dat er niet is gefraudeerd met de tellerstanden, is het raadzaam om de KM stand te controleren via KentekenCheck.nl.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
De berekeningen gaan uit van een snelheid van iets meer dan 4 kilometer per uur. Bij het plannen van wandelroutes zal Google u langs eventuele wandelpaden sturen en niet langer laten omlopen bij straten met eenrichtingsverkeer.