Je kunt ze dus beter onthouden. Vaak tekenen versterkt ook je zogeheten cognitieve functies. Dit houd in dat je beter bepaalde patronen kan herkennen.
Tekenen helpt de fijne motoriek ontwikkelen en door die voortschrijdende ontwikkeling lukt het tekenen steeds beter. Zo stimuleert het tekenen zelf het kind om er mee door te blijven gaan. Uiteraard is tekenen ook heel goed voor de ontwikkeling van de oog-hand- coördinatie.
Leren, onthouden, het oplossen van problemen, intelligentie, taalbegrip en spraak vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling.
Kinderen tekenen. Dat hoort bij hun ontwikkeling. Het helpt hen, net als praten, de wereld te ordenen en vat te krijgen op wat zij zien en beleven. Je kind kan er zijn of haar creativiteit en gevoel in kwijt, het prikkelt de fantasie en stimuleert het waarnemingsvermogen.
Formeel is tekenen het maken van afbeeldingen op een oppervlak zoals steen, papier, doek met verf, potloden, stiften etc. Het is een vaardigheid dia kan worden geleerd en ontwikkeld door middel van oefening en studie.
Talent. Het woord talent wordt vaak gebruikt als iemand van nature ergens heel goed in is. Dat kan tekenen zijn maar ook zingen, tennissen, potten bakken, dansen etc. Eigenlijk kan je voor elke vaardigheid talent hebben.
Door te tekenen komen er stofjes vrij in het brein, zoals dopamine, endorfine en serotonine. En daar word je gelukkig van! Tekenen heeft een positief effect op de ademhaling, lichaamstemperatuur, hartslag en de bloeddruk. Je bent je beter bewust van je omgeving.
Tekenen is goed voor je hand-oog coördinatie, je leert beter verhoudingen inschatten en hoe je perspectief moet vastleggen. Het maakt stofjes zoals endorfine, dopamine en serotonine vrij in de je hersenen. Deze zorgen ervoor dat je je gelukkig voelt.
In de loop van de basisschool worden de fijne bewegingen van je kind steeds beter. Je kind leert bijvoorbeeld tekenen, schrijven, en met mes en vork eten.
Als leerkracht weet je dat tekenen ook erg belangrijk is voor de ontwikkeling. Niet alleen ontwikkelt het kind zijn fijne motoriek, maar ook de fantasie en het waarnemingsvermogen van kinderen wordt geprikkeld. Ook kunnen kinderen hun creativiteit en gevoel kwijt wanneer ze aan het tekenen zijn.
Je gebruikt cognitieve vaardigheden om informatie te onthouden, verwerken en met anderen te delen. Denk aan concentreren, taal- en rekenvaardigheid, verbanden leggen, empathisch zijn, emoties herkennen en begrijpen, patronen herkennen, analyseren, conclusies trekken, evalueren, redeneren en creatief denken.
Volgens Jean Piaget is de cognitieve ontwikkeling van mensen een voortdurende reorganisatie van mentale processen van biologische rijping en hun ervaringen met de omgeving. Biologische rijping houdt verband met de ervaringen die mensen tijdens de levensfases opdoen.
Kinderen leren door interactie met hun omgeving en het inspelen op hun nieuwsgierigheid en leergierigheid kan hun cognitieve ontwikkeling verder stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door het introduceren van uitdagend speelgoed of het stellen van moeilijkere vragen die aansluiten op hun interesse.
Vanaf ongeveer tien jaar gaan kinderen tekenen wat ze zien. Ze beginnen dingen na te tekenen en gaan experimenteren met perspectief. Zoals elk kind zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo ontwikkelt, gebeurt dat ook met de ontwikkeling van zijn tekeningen.
Het kind tekent baby's in de buik, pijn in het hoofd, zijn verdrietige bui etc. De koppoters zijn mensjes geworden met rompen en ledematen. Als je kind goed in z'n vel zit, zal het handen en voeten tekenen en aandacht besteden aan de kleding.
Horizontale lijnen tekenen
Tussen de 23 en 25 maanden leren de meeste peuters een krijtje vasthouden met hun duim en vingers, waarbij de duim en de punt van het krijtje richting het papier wijzen. Zodra ze dit kunnen, krijgen ze meer controle over hun tekenkunsten.
Maar wat is nu precies fijne motoriek? Dit is het uitvoeren van gecoördineerde acties om voorwerpen met de hand, vingers en duim te pakken, te manipuleren en los te laten.
Onder de fijne motoriek verstaan wij hetgeen men met zijn handen kan grijpen, manipuleren en loslaten. Het draait allemaal om de “fijne” bewegingen van de armen, handen en vingers. Denk hierbij aan knippen, plakken, tekenen of leren schrijven. Maar ook veters strikken en aankleden vallen onder de fijne motoriek.
Bij de fijne motoriek draait het allemaal om de fijne bewegingen: grijpen naar een speeltje, hanteren van een voorwerp, het bouwen van een torentje, een vorm in een vormenstoof doen, knoopjes dichtdoen, veter strikken, tekenen, knippen, met een lepel eten of het vasthouden van een potlood.
'symptoms' (de klacht van de patiënt), en. 'signs' (objectief waarneembare tekenen of uitingen van een symptoom). De 'signs' bij kortademigheid kunnen bijvoorbeeld zijn een snelle ademhaling, cyanose of het gegeven dat een patiënt niet in staat is om volledige zinnen uit te spreken vanwege zijn kortademigheid.
Eigenlijk kan iedereen tekenen. Als je de stap zet om dat te willen doen zal dat zeker lukken. Tekenen is een pure vorm van je ideeën omzetten naar iets op papier. Vele mensen die vroeger weleens getekend hebben, gaan nu ook weer beginnen.
Voor iedereen van alle leeftijden – ook volwassenen – is het mogelijk om goed te leren tekenen. Omdat tekenen niet zozeer een kwestie van talent is als wel het aanleren van een vaardigheid: de vaardigheid van het waarnemen.
Waar moet ik als beginner mee starten om te oefenen met tekenen? Het beste wat je eerst kunt leren is het ontwikkelen van hand en oogcoördinatie. Dit heb je nodig om simpele lijnen te kunnen trekken en om rondjes te kunnen tekenen.