"Het stikstofprobleem speelt alleen in Nederland."Dit is niet waar. In andere Europese landen zoals Duitsland, België en Italië staat het
Het wegverkeer heeft met 34 procent verreweg het grootste aandeel in de NOx-emissie gevolgd door de scheepvaart met 13,4 procent. Zeevaart en visserij tellen hierin niet mee, maar zitten in Overige bronnen.
Dit komt vrij in stallen en bij de bemesting (ook door kunstmest) van weiland en akkers.Een klein deel ammoniak komt uit andere bronnen zoals industrie, de bouw en het verkeer.
De Nederlandse stikstofuitstoot is de hoogste van Europa: per hectare stoten we ongeveer 4 keer zo veel uit als het EU-gemiddelde. Van de Nederlandse uitstoot naar de lucht bestaat ongeveer 65% uit ammoniak (NH3) en 35% uit stikstofoxiden (NOx).
Stikstofoxiden worden voornamelijk uitgestoten (emissie) door verkeer en industrie, als bijproduct van verbrandingsprocessen. Ammoniak komt grotendeels vrij door landbouwactiviteiten. Deze stikstofvormen verspreiden zich door de lucht en kunnen terecht komen in de natuur. De bodem krijgt dan te veel voedingsstoffen.
"Het stikstofprobleem speelt alleen in Nederland."
Omdat de stikstofuitstoot grotendeels uit de veehouderij afkomstig is en we in Nederland de hoogste veedichtheid van Europa hebben, zijn de Nederlandse emissies van stikstof het hoogst van Europa.
Dergelijke menselijke activiteit heeft de hoeveelheid vaste stikstof verdubbeld ten opzichte van de niveaus die aanwezig waren in de pre-industriële tijd. Enkele van de gevolgen zijn verergering van het broeikaseffect, vermindering van de beschermende ozonlaag, het toevoegen van smog, het bijdragen aan zure regen en het verontreinigen van drinkwater .
China voert al jarenlang de lijst aan met meest vervuilende landen ter wereld. Ook in 2023 bleef dit onveranderd en brak China niet met de trend, haar CO2-uitstoot te laten stijgen. De CO2-uitstoot van China is zelf groter dan de top 5 meest vervuilende landen bij elkaar.
Nederland is meest vervuilde land van Europa. Nederlandse lucht, water en bodem zijn de vieste van heel Europa. Ondanks dat Nederland tot de rijkste landen van Europa behoort, beschermen we onze leefomgeving minder goed dan andere EU-landen.
Als de mens alleen maar stikstof zou inademen zouden we stikken, vandaar de naam. Dat we kunnen ademen komt omdat de andere 20 procent in de lucht uit zuurstof en waterstof bestaat. Op zichzelf is stikstof niet schadelijk voor de mens en het milieu. Planten hebben zelfs stikstof nodig om te groeien.
Stikstof vormt 78 procent van de lucht die we inademen, en men denkt dat het grootste deel ervan aanvankelijk vastzat in de brokken oerpuin waaruit de aarde is ontstaan . Toen ze tegen elkaar botsten, smolten ze samen en sindsdien sijpelt hun stikstofgehalte weg langs de gesmolten scheuren in de aardkorst.
Te veel stikstof is slecht voor de natuur. Planten die van stikstof houden, zoals grassen, brandnetels en bramen, groeien extra hard. Zo verdringen ze kwetsbare planten.
Stikstof is niet hetzelfde als CO2. CO2 en stikstof verschillen van elkaar maar zijn beide schadelijke stoffen voor het milieu. CO2 uitstoot en Stikstof zijn daarom ook de twee meest belangrijke thema's als het gaat om het verbeteren van de luchtkwaliteit en het klimaat.
> In Nederland komt 62% van de ammoniak-uitstoot die neerslaat op beschermde natuur uit de landbouw, met name van veehouderijen. > De grootste stikstofoxiden-uitstoot komt van Tata Steel, gevolgd door Schiphol*.
Stikstof kan voor mensen schadelijk zijn. Dat komt doordat stikstof tot in de kleinste delen van de luchtwegen door kan dringen. Hierdoor werken de longen minder goed. Dit kan leiden tot luchtwegklachten en astma-aanvallen.
Stikstof laat planten groeien. Maar te veel van het goede is slecht . Wanneer er te veel stikstof naar onze baaien stroomt, concurreren snelgroeiende planten met langzamer groeiende nuttige planten en doden ze deze. Rottende planten verbruiken zuurstof, wat vissen en ander zeeleven doodt.
De top 5 van meest en minst vervuilde landen per metriek
Turkije staat het hoogst op het gebied van luchtvervuiling met 41 μg/m3, terwijl Zweden de laagste waarde heeft van 6 μg/m3. De richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie beperkt het jaarlijkse gemiddelde van PM2.5-concentraties tot 10 μg/m3.
De meest vervuilde steden liggen in Polen en ook het noorden van Italië is nog flink smerig. De vieste stad is Slavonski Brod in Kroatië waar de hoeveelheid PM2,5 - fijnstofdeeltjes van maximaal 2,5 micrometer - bijna zes keer zo hoog is als de limiet die de Wereldgezondheidsorganisatie voorschrijft.
Nummer 1 van Oceanië en nummer 7 van de wereld. Het dunbevolkte Nieuw-Zeeland is een paradijs voor de buitenmens, en het land zorgt goed voor haar omgeving. Nieuw-Zeeland scoort 84.9 punten op het gebied van natuurbehoud, waar haar buren en soortgelijke landen slechts 30 punten scoren.
Bangladesh en Pakistan blijven nog steeds de meest vervuilende landen ter wereld. De algemene luchtkwaliteit in Bangladesh is vijftien keer hoger dan de WHO-richtlijnen voor PM2,5, in Pakistan veertien keer hoger. India staat op plaats drie met een algemene luchtkwaliteit die tien keer hoger is dan de WHO aanbeveelt.
China . China is de grootste uitstoter van koolstofdioxidegas ter wereld, met 11.397 miljoen ton uitgestoten in 2022. 1 De primaire bron van CO 2 -uitstoot in China zijn fossiele brandstoffen, met name die welke steenkool verbranden.
Helemaal bovenaan de lijst van vervuilers staan drie staatsbedrijven; Gazprom, het Saoedische Aramco en China's kolenindustrie.
In Nederland is dat al decennia aan de hand: de opeenstapeling van stikstof in de bodem is schadelijk. Planten die goed gedijen op stikstofrijke grond krijgen de overhand en verdringen andere soorten. Daardoor neemt de biodiversiteit af, en dat werkt door in de hele keten.
Wanneer de bliksem inslaat, scheurt het de binding in stikstofmoleculen in de lucht . Die vrije stikstofatomen krijgen dan de kans om te combineren met zuurstofmoleculen om een verbinding te vormen die nitraten wordt genoemd. Eenmaal gevormd, worden de nitraten door regenval naar de grond vervoerd.
Sommigen hebben zelfs gesuggereerd dat veranderingen in de stikstofcyclus kunnen leiden tot een verhoogd risico op parasitaire en infectieziekten bij mensen en wilde dieren (Johnson et al. 2010). Bovendien kunnen toenames in stikstof in aquatische systemen leiden tot toegenomen verzuring in zoetwaterecosystemen.