Bij het vervaardigen van Sprite caravans worden de beste materialen en de modernste productiemethoden gebruikt en staat veiligheid voorop. Alle Sprite caravans voldoen dan ook aan de strenge Europese veiligheidsnormen en worden uitvoerig getest voordat ze in productie gaan.
Sprite caravans zijn afkomstig uit de fabrieken van Engelands grootste producent van toercaravans: Swift Group Limited. Swift vervaardigt in haar 47 hectare grote productiefaciliteit, gevestigd in het Engelse Cottingham, meer dan 14000 caravans, campers en stacaravans onder de merknamen Swift en Sprite.
Het was knus, maar de Swift is binnen erg ruim en dat is bijzonder prettig. De caravan heeft ringverwarming. Dat verdeeld de warmte beter. Ook de isolatie is een stuk beter waardoor bijvoorbeeld de vloer veel minder koud is.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
Maar toch zijn er nog merken die daadwerkelijk lichtgewicht caravans op de markt brengen, geschikt voor de beginnende kampeerder, met de lichtere auto. Bij Campolife verkopen we van het merk Dethleffs de serie C'Joy en C'Go. Beide modellen hebben een jonge en frisse uitstraling.
Engelse caravans staan bekend om hun goed geveerde zitkussens, in combinatie met lattenbodems voelt dit zacht aan. Voor de een is dit comfortabel en voor de ander niet. De kasten die bij sommige indelingen achterin geplaatst zijn worden nooit met zware voorwerpen geladen, dus ze hebben weinig invloed op het weggedrag.
Elddis caravans staat voor kwaliteit en uitstraling gemaakt voor de verwende kampeerder die op zoek is naar luxe en comfort van het hoogste niveau. Elddis caravans zijn dan ook uitzonderlijk compleet uitgerust met voorzieningen van de beste kwaliteit.
De deur van de caravan zit rechts omdat dat de veiligste kant is. Als je langs de weg staat, dan zit de deur aan de kant van de stoep.
Van de levensduur van de hedendaagse caravan valt nog niet veel te voorspellen, over een jaar of 10 kunnen we pas de balans opmaken. Zie bijvoorbeeld LMC en Elddis en Sprite. Maar de 'gewone' caravans zoals Hobby, Knaus, Tabbert, Adria, Fendt, Bürstner, Dethleffs en Eriba voldoen ook nog steeds goed.
Caravans hebben over het algemeen een lange levensduur. Vaak zien we dat deze maar enkele weken per jaar gebruikt worden en daarna weer netjes de stalling in gaan. Het is dus niet ongewoon dat een caravan in veel gevallen een levensduur van zeker 20-30 jaar heeft. Veel zal echter afhangen van het gebruik.
Wil je lekker reizen en rondzwerven met een caravan kies dan een caravan die niet (veel) langer is dan 6,50 meter (totaal) lengte en zeker niet breder is dan 2,30 meter en ten opzichte van je trekauto een gewichtsverhouding heeft van maximaal 75%. Is dit percentage nog lager rijdt het nog lekkerder!
De grootste noviteit bij de Hobby caravans is zoals gezegd de Beachy. Een serie betaalbare, lichtgewicht caravans die jongere, sportief ingestelde kampeerders aan moet spreken. Aan de andere kant van het leveringsgamma van Hobby vinden we dus de nieuwe Maxia.
€36.850. Welkom bij de topklasse. Voor de vele malen onderscheidde Hobby PREMIUM is alleen het beste goed genoeg. Elegant, stijlvol en tot in het kleinste detail overtuigend gestileerd.
Conclusie. Even samenvattend: wat kost een caravan per jaar? Wij raden aan om rekening te houden met gemiddelde kosten van zo'n € 500,00 tot € 900,-per jaar. Natuurlijk is dit helemaal afhankelijk van uw eigen situatie en wij adviseren u dan ook graag persoonlijk.
Kampeerautotarief. Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Fendt staat al jaren op nummer 1 als de meest verkochte caravan. Met name ervaren kampeerders zijn erg fan van dit merk, omdat het een degelijk en functioneel merk is. Het meest verkochte type van 2020 is de Fendt Bianco Selection, waar wij al eerder over verteld hebben.
Kip heeft een kleine productie aantallen en wordt gemaakt in in een relatief duur land. Daaruit volgt automatisch een hogere prijs.
De constructie is ook anders en dat geldt ook voor de ronde hoeken en daklijsten bij Eriba. En dat kost behoorlijk. Ik acht het ook mogelijk dat de Eribadealers de prijzen kunstmatig hoog houden door ingeruilde caravans bij andere dan Eribadealers op te kopen.
Dit soort caravans worden vervaardigd van heel dun plaatmateriaal. Om die plaat te versterken wordt deze geprofileerd, en dat zijn inderdaad die bobbeltjes. Een camper moet veel sterker zijn, omdat deze zelf rijdend is. De RDW stelt daarom eisen aan de sterkte van het materiaal, om een goedkeuring te krijgen.