Škoda in Nederland Pon Mobiel, onderdeel van Pon's Automobielhandel, importeert sinds 1992 het Tsjechische automerk Škoda. Mede dankzij het steeds bredere (en duurzame) modellenprogramma maakt Škoda in Nederland een spectaculaire groei door.
Gevestigd in Tsjechië, maar over de hele wereld thuis
In de dertig jaar onder de paraplu van de Volkswagen Groep heeft ŠKODA zijn personeelsbestand uitgebreid van 17.000 werknemers in 1991 tot ongeveer 42.000 medewerkers wereldwijd anno 2021.
3 fabrieken in Tsjechië
In Tsjechië heeft ŠKODA drie fabrieken. In Mladá Boleslav en Kvasiny rollen auto's van de band en in de fabriek in Vrchlabí worden versnellingsbakken gebouwd. Niet alleen voor ŠKODA, maar ook voor de andere merken van de Volkswagen Group.
Škoda was een merk met een rijke traditie, zeer bekend in de voormalige Oostbloklanden en verkocht goed. De Tsjechische autofabrikant verkocht al aan West-Europa en Volkswagen geloofde dat Škoda met verbeteringen aan het modellengamma zijn positie verder kon uitbreiden.
Zweedse automerken: Saab
In de jaren 70 werden er in verschillende delen van het land andere fabrieken geopend en werd Saab dé auto van Zweden.
De auto-industrie in Zweden bestaat vooral uit de personenautofabrikanten Volvo Cars en Saab Automobile, maar Zweden is ook de thuisbasis van twee van de grootste vrachtwagenfabrikanten ter wereld: AB Volvo en Scania AB.
Sinds 2017 is Zweden weer een automerk rijker: Polestar. Dit merk komt niet uit het niets, want het is een submerk van Volvo. Het eerste model (de Polestar 1) was nog een plug-in hybride, maar sindsdien richt Polestar zich op volledig elektrische modellen.
De geschiedenis. Škoda is één van de oudste autofabrikanten ter wereld. In 1895 werd in Mladá Boleslav gestart met de bouw van fietsen, kort daarna volgden motoren en auto's. Sinds 1991 is Škoda onderdeel van de Volkswagen Group, één van de meest succesvolle automotive groepen ter wereld.
Het merk heeft lof gekregen voor zijn solide bouwkwaliteit en betrouwbare prestaties, waardoor Skoda een populaire keuze is onder bestuurders die op zoek zijn naar betrouwbaarheid en comfort . Naast zijn productaanbod is Skoda toegewijd aan duurzaamheid en technologische vooruitgang.
Škoda breidt zijn wereldwijde aanwezigheid verder uit: als integraal onderdeel van de Brand Group Core – de organisatorische fusie van de volumemerken van de Volkswagen Group – maakt Škoda Auto gebruik van zijn expertise in prijsgevoelige groeimarkten en levert het knowhow om nieuw groeipotentieel voor de Volkswagen Group te ontsluiten in ...
Skoda betekent in het Tsjechisch 'jammer' of 'schade'. Hier is het merk natuurlijk niet naar vernoemd. De oorspronkelijke oprichter was namelijk Emil Skoda.
Waar worden Skoda-auto's gemaakt? De belangrijkste Skoda-fabriek staat in Mladá Boleslav, Tsjechië . Ze hebben ook fabrieken in Kvasiny, Vrchlabi en Praag. Skoda's worden buiten Tsjechië gemaakt in Slowakije, India, Rusland en China, voornamelijk in Volkswagen-fabrieken (aangezien Skoda deel uitmaakt van de Volkswagen Group).
Met een overtuigende IQ-score van 99 blijken Skoda-rijders de snuggerste op de weg. Daarnaast wees een eerder onderzoek al uit dat zij ook nog eens de minste 'psychopathische kenmerken' bezitten. Kalme mensen, dus. Daarachter volgen Suzuki (98.09), Peugeot (97.79), Mini (97.41) en Mazda-rijders (95.91).
Skoda, jarenlang kampend met een dubieus imago en tegenwoordig onderdeel van de Volkswagen Group, is volgens het Britse onderzoek van J.D. Power winnaar in de categorieën 'compacte auto's' (Skoda Octavia) en 'kleine SUV's' (Skoda Yeti). Ook bij de Consumentenbond scoort de Octavia een mooi cijfer, een 7,8.
De Skoda is feitelijk een Tsjechische auto, geproduceerd in Mladá Boleslav, Tsjechië, maar maakt tegenwoordig deel uit van de bekende Duitse VW-groep.
SEAT SA (Engels: /ˈseɪɑːt/; Spaans: [ˈseat]; van het Spaanse Sociedad Española de Automóviles de Turismo, letterlijk 'Spaans personenautobedrijf') is een Spaanse autofabrikant die zijn voertuigen verkoopt onder de merknamen SEAT en Cupra.
Omdat het niet kon concurreren met westerse autobedrijven op het gebied van stijl, prestaties of bouwkwaliteit , ging de ooit zo trotse Skoda over tot het produceren van motoren tegen bodemprijzen. Het bedrijf, en de klanten die verleid werden door de "concurrerende" prijzen, doken de diepte in met de Skoda's van de jaren 80. Hoe laat je een Skoda er goed uitzien?
Ook Škoda Octavia waardevast
Behalve de Superb Combi staat ook de Škoda Octavia Combi in de top 10 van meest waardevaste gezinsauto's. Na vijf jaar en 75.000 kilometer krijg je een richtprijs van 14.700 euro terug, een waardebehoud van 58 procent.
Bijna een derde van de dieselmodellen van de Skoda Superb uit de periode 2015-2023 in ons onderzoek had last van een defect op verschillende gebieden: eigenaren meldden problemen met de airconditioning, de accu, de carrosserie, de motor, de uitlaat en het navigatie-/infotainmentsysteem . De helft daarvan zorgde ervoor dat er niet met de auto kon worden gereden totdat ze waren gerepareerd.
Wat is de betekenis van het Škoda-logo? De grote cirkel staat voor de wereld/wereldbol en de algemeenheid en perfectie van producten. De vleugel staat voor technische vooruitgang op gebied van productie en verkoop over de hele wereld. De pijl staat voor onze progressieve productiemethodes en hoge productiviteit.
1991: De fusie met volkswagen
In maart 1991 begon het bedrijf een partnerschap met Volkswagen. Ook de naam van het bedrijf werd enigszins aangepast: Škoda, joint-stock automotive company.
Nieuwe Škoda Kodiaq is nu te bestellen
De First Edition is er vanaf €44.990 en voor €1.000 meer rijdt je de Tour Edition en geniet je van extra comfort en luxe.
Valt nog wel mee, weet autojournalist Gert Verhoeven. “Volvo is en blijft een Zweeds merk”, vertelt hij in “De wereld vandaag” op Radio 1. “De ontwikkeling, de R&D, zit nog steeds in Göteborg. De platformen waarop de elektrische auto's gemaakt worden zijn wel van Chinese makelij.”
Polestar was oorspronkelijk een prestatie-submerk van Volvo, maar werd in 2017 afgesplitst van Volvo om een zelfstandige fabrikant van elektrische auto's te worden. Deze bedrijfsmanoeuvres werden georkestreerd door Geely, het in China gevestigde moederbedrijf van Volvo sinds 2010, met wisselend succes voor elk merk.