Bij verhaalschades is het nooit verplicht om een schade te repareren. Bij een cascoschade kan de verzekeraar het wel verplichten óf de schade-uitkering verlagen.
U vraagt zich af of u een reparatieplicht heeft. Wanneer er sprake is van schade, waarbij de wederpartij de aansprakelijkheid heeft erkend, heeft u de vrijheid de auto te laten herstellen of het schadebedrag als waardevermindering te accepteren.
Bij opstalschade heeft u reparatieplicht, dit betekent dat het uitgekeerde schadebedrag gebruikt moet worden voor de reparatie van de schade.
In de wet is vastgelegd dat u als slachtoffer een termijn heeft van vijf jaar nadat u bekend bent geworden met de schade en de daarvoor aansprakelijke partij. Laat u deze termijn verlopen dan verspeelt u uw rechten.
Als je schade claimt, onderzoekt de verzekeraar wie schuldig is, wat voor dekking je hebt en hoe hoog het schadebedrag is. Kan de verzekeraar de schade niet op iemand anders verhalen? Dan vergoeden zij het schadebedrag, maar val je terug in schadevrije jaren.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Het claimen van één of twee schades is vaak geen probleem. Iedereen kan wel eens schade rijden. Wanneer je meerdere schades claimt in een korte periode, dan kan de verzekeraar een waarschuwing geven. Je ontvangt dan een waarschuwingsbrief.
Wil je liever niet de schade melden? Geen probleem, het melden van autoschade is niet verplicht namelijk. Sterker nog, soms is het beter om het juist niet te melden. Wanneer je een schade claimt, ga je meer premie betalen en verlies je schadevrije jaren.
In beginsel gaat men er vanuit dat iedereen zijn of haar eigen schade draagt. Wanneer je bijvoorbeeld schade lijdt aan eigen bezittingen, dan wordt je geacht zelf de rekening te betalen en voor eventuele reparatie of vervanging te zorgen.
In de meest ideale situatie is het voldoende om de gezamenlijke schadeaangifte en een aansprakelijkheidsstelling te sturen naar de tegenpartij. De verzekeraar van de tegenpartij regelt eventueel nog een expertise om de schade aan jouw auto vast te stellen en er wordt uitgekeerd. Helaas is het niet altijd zo eenvoudig.
Als er gewonden zijn of wanneer de schade heel ernstig is, bel je de politie of de ambulance. Als de auto's het verkeer blokkeren en kunnen rijden, zet je de auto's aan de kant van de weg op een veilige plek neer. Ga zelf niet op de vluchtstrook staan, maar achter de vangrail of in de berm.
Schadebedrag uitgekeerd krijgen
Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende reactietermijnen, maar vaak heeft u binnen een week tot 10 dagen een reactie. Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit.
Het ingevuld schadeformulier stuur je op naar de verzekeraar. Op de groene kaart staan de verzekeringsgegevens en het telefoonnummer van de verzekeraar. Voor inhoudelijke vragen over de schadeafwikkeling kun je contact opnemen met de verzekeraar. Bij noodsituaties kun je ook het alarmnummer van de verzekeraar bellen.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Tussen de schadeveroorzakende gebeurtenis en de schade moet een causaal verband bestaan. Dit houdt in dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de schade en de gebeurtenis; alleen de schade veroorzaakt (direct of indirect) door de gebeurtenis komt voor vergoeding in aanmerking.
Eigenlijk is het antwoord simpel: U hebt recht op een schadevergoeding als iemand u letselschade toebrengt. Dan dient hij/zij de geleden en de nog te lijden schade te vergoeden, zowel materieel als immaterieel. Dit is in de Nederlandse Wet geregeld. In dat geval heeft u dus recht op een schadevergoeding.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Wanneer de tegenpartij na alle verzoeken nog geen schadeformulier wil opsturen, dan komt het voor dat de verzekeraar de schade vergoedt in het nadeel van de tegenpartij. Vervolgens zal de verzekeraar de polis van deze tegenpartij beëindigen wegens het niet mee werken aan de schadeafhandeling.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
De autoschade is bijvoorbeeld ontstaan door een botsing met een andere auto. In dat geval zal de andere partij de veroorzaker van de autoschade aansprakelijk stellen. Deze autoschade moet altijd worden gemeld via het schadeformulier van de verzekeraar.
Dit betekent dat de expert de oorzaak en de omvang van de autoschade vaststelt. Vervolgens schrijft de schade-expert een schaderapport en zet hij/zij het schadeherstelproces in gang. Daarnaast controleert de expert of je voldoet aan de polisvoorwaarden en beantwoordt hij —indien gewenst— vragen over de reparatie.
Is er sprake van gering letsel, dan heeft u recht op een schadevergoeding tot een maximum van 2.000 euro. Onder gering letsel vallen onder andere de volgende voorbeelden: kleine botbreuken, een lichte hersenschudding, kneuzingen, schaafwonden of andere kleine vleeswonden.