Geschiedenis. Het bedrijf werd in 2000 opgericht door Raymond Cloosterman, een voormalig medewerker van Unilever. Met een kleine investeringskring van vrienden begon het bedrijf in een kelder aan de Herengracht in Amsterdam. Het eerste filiaal van Rituals opende zijn deuren in de Kalverstraat, eveneens in de hoofdstad.
Als er een ondernemer is, die weet wat bedrijfsgroei is, dan is het Rituals-baas Raymond Cloosterman.
Waar worden onze producten geproduceerd? Alle cosmetica producten worden geproduceerd door specialistische laboratoria en hi-end cosmetica bedrijven in Europa. Bevatten de producten plastic scrubdeeltjes? Alle Rituals producten zijn 100% plastic scrub vrij!
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
Tegenwoordig beheert Rituals meer dan 600 winkels in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Volgens de strategie van het bedrijf worden alle winkels in eigen beheer gerund. We gebruiken daarom geen franchisesysteem in nieuwe landen of in de landen waar we momenteel al winkels hebben.
We zijn een wereldwijd merk dat in het jaar 2000 is opgericht in Amsterdam. Tegenwoordig is Rituals actief in meer dan 807 winkels, 2700 shop-in-shops verspreid over 33 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.
We gebruiken geen microplastics of microbeads in onze producten.
Daarnaast reageren bepaalde geurstoffen op zonlicht, waardoor je huid beschadigd en uiteindelijk verouderd. Zo ook The Rituals anti-aging serums. Het zit vol met irriterende stoffen, die dus voor aging kunnen zorgen.
Stokjes omdraaien
Ervaar je dat de geur wat (te) heftig is, bijvoorbeeld wanneer je de geurstokjes in een kleine ruimte zoals in een toilet hebt staan, haal er dan wat stokjes uit. De geur zal dan iets minder intens zijn. Draai de stokjes eens in de zoveel tijd om.
"De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."
Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf met meer dan 800 winkels, verspreid over 33 landen. Het assortiment bestaat met name uit luxueuze hygiëneproducten, zoals zeep, bodyscrubs en crèmes, waarbij oriëntaalse geuren het uitgangspunt zijn. Ook verkoopt Rituals onder meer thee, kleding en parfums.
Van het PR bureau dat Rituals vertegenwoordigt kreeg ik de officiële statement van Rituals omtrent natuurlijke ingrediënten, maar ook een concreet cijfer: “Het percentage natuurlijke ingrediënten is voor de hele [Namasté] lijn gemiddeld 98%.”
Persoonlijk leven. Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
We verkochten luxe producten voor een betaalbare prijs. We hadden geen doelgroep op basis van leeftijd, of geslacht, maar op basis van mindset: mensen die wilden genieten. En we zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag.
Cosmeticaketen Rituals maakt geen reclame voor zijn producten, maar probeert klanten aan zich te binden via social media. “Op de verschillende social media-kanalen hebben we direct contact met onze klanten”, vertelt hoofd marketing van Rituals, Nicole Verburg, donderdag tijdens het Social Media Congres 2012.
De Ritual of Ayurveda Shampoo maakt gebruikt van ingrediënten van de Arganboom. Dit is één van de oudste bomen ter wereld en komt uit Marokko.
Het leuke aan werken voor Rituals is de connectie die je hebt met de klant en je collega's. Het is een groeiend bedrijf en een super fijne werk sfeer! Als je open staat voor uitdaging op werk gebied raad ik werken bij Rituals zeker aan!
Dermatologisch getest op de gevoelige huid. Huidgevoel zonder olie, parfumvrij. The Ritual of Namasté Sensitive productlijn bestaat uit formules die speciaal ontwikkeld zijn om de huid te kalmeren en verzachten.
Het assortiment van Rituals bestaat voor 70% uit producten met tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. En daar komen er elke dag meer bij. Alle producten zijn met de Clean & Conscious tool beoordeeld op circulariteit, biologische afbreekbaarheid, CO2-voetafdruk en natuurlijke oorsprong.
Er zijn milieukeurmerken voor cosmetica die eisen dat er geen microplastics in je crème, bodywash of tandpasta zitten; het Europees Ecolabel en het Scandinavische Nordic Swan. Je kunt ook letten op keurmerken voor natuurcosmetica zoals COSMOS Organic & Natural of Natrue.
De producten van Lush zijn handgemaakt van voornamelijk natuurlijke producten zoals fruit en bloemen en vaak staat op de verpakking wie het product gemaakt heeft. Zeven procent van de producten is volledig natuurlijk. Lush gebruikt bijvoorbeeld 260 miljoen rozen per jaar en 20 miljoen citroenen!
Rituals Cosmetics Enterprise B.V. is een Nederlands cosmeticabedrijf met circa 800 winkels, verspreid over 27 landen, waarvan er 111 in Nederland.
Voorbeelden van winkelketens waar Rituals een deel van de winkelpanden uitbaat zijn V&D, De Bijenkorf en MOOI. Tenslotte heeft Rituals ook enkele zogenoemde City Spa's. In deze filialen kan je massages krijgen en zodoende de Rituals producten leren kennen.
Rituals beschikt tegenwoordig wereldwijd over meer dan 650 winkels, verspreid over 27 landen. Oprichter Raymond Cloosterman is duidelijk over zijn ambitie: hij wil van Rituals een wereldmerk maken.