Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links). Is dat verplicht? Freek: "Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden.
Richting aangeven verplicht
Als bestuurder van een motorvoertuig of bromfiets moet je een teken geven met je richtingaanwijzer of arm: Wanneer je wilt wegrijden. Andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen. De doorgaande rijbaan willen oprijden of verlaten (invoegen of uitvoegen).
Het is verplicht om je knipperlicht te gebruiken als je: wegrijdt. een ander voertuig inhaalt. een doorgaande rijbaan oprijdt of verlaat.
Geen richting aangeven: 100 euro. Onnodig links rijden op een autoweg of snelweg: 220 euro.
binnen de bebouwde kom moet je 200 m van tevoren richting aangeven. Voor het uitvoegen op autowegen of autosnelwegen geven we 300 meter van tevoren richting aan.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Wat is de maximumsnelheid op een rotonde? De veiligheid op een rotonde wordt mede veroorzaakt doordat je er niet hard op kunt rijden. Een perfecte manier van snelheid regulering. Het maximum ligt tussen de 20 en 30 kilometer per uur.
Als er op de rotonde meerdere rijstroken zijn en je rijdt op de linkerrijstrook, dan moet je (als je de rotonde wil verlaten) voorrang geven aan de voertuigen die op de rechterrijstrook rijden. Het volstaat dus niet alleen maar je rechterrichtingaanwijzer te gebruiken.
Wat is een zijdelingse verplaatsing? In principe alles waarvoor je van je rechtdoor gaande route afwijkt om daarna weer terug te sturen naar die doorgaande route. Bijvoorbeeld uitwijken voor een geparkeerde auto, fietser, vuilnisbak enz.
Het principe is duidelijk: volgens de Wegcode ben je verplicht je richtingaanwijzers te gebruiken (kortweg: pinken) wanneer je van richting verandert. Opvallend: je hoeft niet te pinken, je mag een richtingverandering ook aangeven met de arm.
Knipperlicht knippert snel. De oorzaken kunnen zijn: kapotte zekering, kapotte lampjes, kapot clignoteur-relais, draadbreuk, verschillende lampjes gebruikt, aansluiting van caravan of aanhanger is kapot en nog meer problemen kunnen de oorzaak zijn. Dit zijn de redenen waarom een knipperlicht te snel kan knipperen.
Je moet als bestuurder een teken geven met je richtingaanwijzer als je links of rechts afslaat. Dit geldt als je op een reguliere weg rijdt en wilt afslaan, maar bijvoorbeeld ook als je op een rotonde rijdt. Het is verplicht om bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aan te geven.
Er wordt zelfs met trots verteld dat er nu een 'snelwegfunctie' op de richtingaanwijzers zit, die drie keer knippert als je de hendel aantikt om van rijbaan te wisselen.
Let op: Staan er bij een rotonde geen voorrangsborden of andere verkeerstekens, dan hebben bestuurders van rechts voorrang. Bestuurders die al op de rotonde rijden, moeten dan voorrang verlenen aan bestuurders die de rotonde oprijden. Alleen als je de rotonde verlaat, ben je verplicht richting aan te geven naar rechts.
Als de automobilist een rotonde nadert en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Welke regels gelden op een rotonde? Wie de rotonde op wil, moet voorrang verlenen aan wie er al op rijdt. Je moet de richtingaanwijzer gebruiken wanneer je de rotonde wilt verlaten, maar niet wanneer je de rotonde oprijdt. Bevindt er zich een aanliggend fietspad rondom, dan moet je extra voorzichtig zijn.
Een rotonde is een specifiek type gelijkvloers knooppunt dat zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt. In België wordt het een rondpunt genoemd.
Voorrangsregels op een rondpunt
Op een rondpunt geldt de gewone voorrang aan rechts. Ook als je je al op het rondpunt bevindt, moet je dus stoppen voor het verkeer dat jou langs rechts nadert!
Wanneer je een motorvoertuig inhaalt moet je richting aangeven. Indien je bij het inhalen van rijstrook moet wisselen moet je ook richting aangeven. En wanneer je een belangrijke zijdelingse beweging maakt moet je richting aangeven.
In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Wel moet u naderende bestuurders op tijd waarschuwen als u een obstakel vormt met uw stilstaande auto. Dit kunt u doen met een gevarendriehoek of met knipperende waarschuwingslichten.
Maar voordat je dat doet, bepaal je eerst waar je wilt invoegen. Kijk in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en links opzij – niet achterom! Wees bedacht op haastige bestuurders die achter je al met invoegen zijn begonnen (dode hoek). Is de weg vrij, geef dan richting aan en ga in een vloeiende beweging de weg op.