De remvertraging geeft aan hoe snel er wordt afgeremd.Het is dus eigenlijk een negatieve versnelling.
Een alerte bestuurder heeft een reactietijd van ongeveer één seconde om op de rem te trappen. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je dus al 14 meter af voordat je voertuig afremt. Vandaar dat in veel kinderrijke gebieden 30 km-zones zijn. Bij die snelheid duurt het 'slechts' 8 meter tot je reageert.
De remweg is de afstand die een voertuig aflegt terwijl er wordt geremd. De lengte van de remweg is afhankelijk van de remvertraging en de aanvangssnelheid.
Hoe bereken je dus de remafstand? Er is een vuistregel voor het bepalen van de remafstand bij verschillende snelheden bij een droog wegdek. Je deelt de snelheid waarmee je rijdt door 10 en deze uitkomst vermenigvuldig je met elkaar. Vervolgens deel je het geheel door 2 (dus 100/10 = 10, 10x10=100, 100/2 = 50m).
kijk dan even bij het artikel over versnelling) De formule voor de remvertraging is a rem = F rem ÷m. a rem is de remvertraging in m/s 2. F rem is de remkracht in newton (N). m is de massa in kilogram (kg).
De volgafstand bedraagt de helft van je snelheid
Rijd je 120 km/u, dan moet je dus minimaal 60 meter afstand houden. Let op: wanneer je in de file met 10 km/u rijdt, is nog een afstand van 5 meter nog altijd aangewezen. Dat is beslist enkele meters meer dan de meeste chauffeurs in acht nemen.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is.
De remweg is de afstand die een auto nog aflegt, na het maken van een noodstop. Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas.
Verplichte minimale remvertragingen
– Remvertraging van een brommer moet minstens 3,8 m/sec2 zijn. – Remvertraging van een auto moet minstens 7,2 m/sec2 zijn. – Remvertraging van een motor moet minstens 5,2 m/sec2 zijn.
Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, hoe meer meters je in die tijd aflegt.
In totaal bedraagt je stopafstand 12,9 m. Je kunt dus nog net op tijd tot stilstand komen. Rijd je op datzelfde moment 50 km/u, dan heb je al 13,9 m afgelegd voor je de rempedaal intrapt. Daarna leg je nog 12,9 m af met je voet op de rempedaal.
Een trein met een snelheid van 140 kilometer per uur heeft een remweg variërend van vijfhonderd meter tot een kilometer, afhankelijk van verschillende factoren zoals onder andere de lengte van de trein, belading en de weersomstandigheden.
De rembalans slaat op de verdeling van de remkracht over de voor- en achterremmen. Meer remkracht op de voorremmen betekent een krachtiger afremmen, maar dat verhoogt tevens de kans op het blokkeren van de remmen.
Een trein die 130 km/uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter. Een trein kan nooit in één keer stilstaan, en komt ook weer traag op snelheid. Spoorlopers veroorzaken 3,5 uur treinvertraging per dag: bijna 30% van alle treinvertragingen.
met 120 km/u heb je 107 meter nodig voor je stilstaat. Dat is meer dan de lengte van een voetbalveld!
Feit is dat de remweg van een vrachtwagen extreem veel langer is dan de remweg van een personenvoertuig. Dat is ook de reden dat vrachtwagens relatief gezien veel vaker betrokken zijn bij achteraanrijdingen dan personenvoertuigen.
De reactie afstand wordt berekend door de snelheid te delen door tien en te vermenigvuldigen met drie. Dit houdt in dat bij een snelheid van 30 km/u de wagen nog gemiddeld 9 meter tegen 30 km/u verderrijdt voor de bestuurder effectief begint te remmen.
Met andere woorden de tijd die je nodig hebt tussen wanneer je het gevaar ziet en wanneer je actie onderneemt door op het rempedaal te drukken. Om de reactietijd te berekenen deel je je aantal kilometers door 10 en vermenigvuldig je dan getal met 3. Dus 100 km/u / 10 x 3 = 30 meter.
Zelf inschatten of je genoeg afstand houdt, kan met de 2 seconden regel: begin te tellen als de auto voor je een vast object (bv. hectometerpaaltje) passeert en kijk of je na twee seconden bij datzelfde object bent. Of neem de helft van je snelheid + 10% voor je marge in meters.
Op bezoek. Nederland heeft iedereen nodig in de aanpak tegen het coronavirus. Je kunt naar buiten, boodschappen doen of de hond uitlaten, maar houd in groepen waar mogelijk 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar.
Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 280,-. Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 430,- Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 600,- Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 600,-