U moet uw motorboot registreren, als:u wilt varen op de binnenwateren;uw motorboot kleiner is dan 20 meter;uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Jazeker, op de Nederlandse wateren is het voeren van een bootnaam of kenspreuk verplicht! Volgens het binnenvaartpolitiereglement (bpr) mag een klein motorschip niet deelnemen aan de scheepvaart indien deze niet is voorzien van een naam of een kenspreuk (kreet, leus, zinspreuk).
Voordelen van registratie
U kunt een hypotheek afsluiten op een geregistreerd(e) boot of schip. Uw boot of schip krijgt een uniek registratienummer. Dit nummer (brandmerk) wordt in overleg met u aangebracht op uw boot of schip. Bij diefstal kan de politie u gemakkelijker als eigenaar terugvinden.
Moet u de boot eerst nog laten registreren/inschrijven bij de RDW, omdat deze nog niet bekend is in Nederland? Dan kost dit eenmalig 54 euro.
Wat u eerst moet weten
Het registreren is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 kilometer per uur. Bij het overschrijven heeft u het registratiebewijs nodig.
U moet uw motorboot registreren, als: u wilt varen op de binnenwateren; uw motorboot kleiner is dan 20 meter; uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
Wij kunnen u helpen. Iedere boot of schip die bij ons is ingeschreven krijgt van het Kadaster een uniek identificatienummer. In overleg met de eigenaar wordt dit nummer op de boot aangebracht.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Het registratieteken moet duurzaam en goed zichtbaar zijn. De kleur moet sterk afwijken van de ondergrond. De letters en cijfers moeten minimaal 150 millimeter (mm) hoog en 100 mm breed zijn. De stamdikte is minimaal 20 mm.
Kosten en wijzigingen registratie
De eerste online registratie van de snelle motorboot kost bij de RDW in 2021 €55,90. Zorg ervoor dat dit bewijs tijdens het varen altijd aan boord aanwezig is. Als je tijdens een controle niet in staat bent om het registratiebewijs te kunnen tonen dan kost dit maar liefst € 95.
De RDW heeft een grote database waarin alle snelle motorboten en sloepen worden geregistreerd. U bent hiertoe verplicht als u een sloep heeft die korter is dan 15 meter, maar die sneller kan varen dan 20 km/uur.
Reacties. In Nederland is het voeren van een vlag niet verplicht maar dat is het in sommige andere landen wel. In België en Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om de vlag van je thuisland te voeren.
De bootnaam moet op de buitenkant van de boot staan. Deze moet duidelijk leesbaar zijn en onuitwisbaar. Je kunt de naam er met verf op maken of met bootstickers.
Levert u goederen intracommunautair vanuit Nederland? Dan moet u na afloop van elk kwartaal een opgaaf doen van uw intracommunautaire prestaties (ICP). Daarin vermeldt u: het btw-identificatienummer van uw afnemers.
U bent verplicht opgaaf ICP te doen over uw: intracommunautaire leveringen. intracommunautaire diensten. overbrengen van eigen goederen naar een ander EU-land.
Kadastrale registratie
Als een schip in het kadaster staat geregistreerd, kan uit de inschrijving de eigenaar worden afgelezen. Dus: de persoon die in het kadaster staat geregistreerd als eigenaar, is ook juridisch eigenaar.
In Nederland is het alleen verplicht om voor iedere opvarende een zwemvest tot beschikking te hebben. In geval van nood kan iedereen namelijk zijn zwemvest aantrekken en beter blijven drijven totdat er hulp is aangekomen. Voor kinderen raden wij aan om toch een reddingsvest aan te schaffen.
Wanneer je volledig afgezonderd van de vaarroutes, ergens op de binnenwateren van Nederland voor anker gaat, is een ankerbal niet verplicht. Toch raden we aan om hem ook dan te hijsen. Een ankerbal behoort dus tot de standaard uitrusting van je schip.
Het eigendomsbewijs van het vaartuig/de motor (factuur, verkoopcontract, notarisakte). Het verkoopcontract bevat altijd de volgende elementen: naam, voornaam en volledig adres van de verkoper(s) en de koper(s), datum, prijs, beschrijving van het vaartuig/de motor en de handtekening van alle contractanten.
Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.
Als eigenaar van een snelle motorboot of waterscooter ben je verplicht om je vaartuig te registreren. Na registratie ontvang je een registratiebewijs. Het registratiebewijs ontvang je in de vorm van een pasje. (creditcard formaat).