In principe is zakelijke lease niet duurder dan private lease. Het hangt af van verschillende factoren. Gebruik je de auto bijvoorbeeld ook privé en zo ja, hoe vaak?
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Private lease: is het goedkoper of duurder dan een eigen auto? Kortom, private lease kan goedkoper zijn dan een nieuwe auto kopen. Wat voor jou het voordeligst is, hangt af van jouw situatie en je wensen. Bij Athlon Private Lease rijd je een nieuwe of tweedehands leaseauto voor een scherpe prijs.
Economisch risico en kosten
De leasemaatschappij is bij operational lease eigenaar van het bedrijfsmiddel en draagt daarom het economisch risico. Hierdoor is operational lease duurder dan financial lease.
Zakelijk leasen kan goedkoper zijn voor ondernemers vanwege de fiscale voordelen, mits je de auto vooral zakelijk gebruikt en je de bijtelling goed kunt inschatten. Private lease daarentegen biedt eenvoud en voorspelbaarheid, zonder fiscale voordelen, maar met vaste, duidelijke kosten.
Waarom kan bijtelling duur zijn? Bijtelling kan duur zijn omdat een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig bij je belastbare inkomen wordt opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting dan wanneer je de auto van de zaak niet privé gebruikt.
Daarnaast is het voor een leasemaatschappij veel eenvoudiger om de auto na een aantal jaar weer goed te verkopen. Al met al ben je daardoor in veel gevallen met private lease goedkoper uit dan wanneer je de auto zelf koopt. Helemaal wanneer je als particulier geld moet lenen om de auto te kopen.
De minpunten van lease
Je betaalt een vrij hoge rente en een winstopslag voor de leasemaatschappij die tenslotte aan je wil verdienen. De opties op je auto worden volledig 'afgeschreven' in de leasetermijn en de restwaarde van de auto wordt tamelijk conservatief berekend. En: leasecontracten zijn vaak niet flexibel.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.
In 2025 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 17% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Een gebruikte leaseauto is in veel gevallen een goede keuze. Het onderhoud van ex-leaseauto's is namelijk altijd goed gedocumenteerd. Leasemaatschappijen zorgen goed voor hun auto's. De auto's zijn altijd op tijd onderhouden en eventuele schade wordt meteen gerepareerd.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Voordelen van een auto van de zaak zijn onder andere dat je minder persoonlijke kosten hebt, een tankpas krijgt en dat het geen invloed heeft op je hypotheek. Nadelen van een auto van de zaak zijn dat je afhankelijk bent van je werkgever voor vervoer, uit minder auto's kunt kiezen en geen schadevrije jaren opbouwt.
Het leasen van een auto kan een kostenbesparing opleveren, omdat je het beheer en onderhoud uit handen geeft aan de leasemaatschappij. Ook zijn onderhoudskosten, verzekeringskosten en Wegenbelasting inbegrepen in de prijs. Daarnaast hoef je bij zakelijke lease geen zorgen te maken om de afschrijving.
Met private lease rijd je een nieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Toch kunnen er een aantal onvoorziene kosten bovenop dat bedrag komen.Denk hierbij aan een bekeuring, maar ook een eigen risico bij schade. Vaak is dit eigen risico bij private lease erg hoog.
Goed om te weten: er is geen inkomenseis als je een auto privé wilt leasen. Er is dus niet een minimumbedrag aan salaris of inkomen dat je moet ontvangen elke maand. Ook met een laag inkomen kan je een private leasecontract afsluiten. Je kredietwaardigheid is wel belangrijk.
Nadelen van een zakelijke auto leasen
Het belangrijkste nadeel van financial lease is dat je, net als bij een koopauto, zelf zorgdraagt voor het onderhoud, de verzekering en de wegenbelasting. Ook als je auto minder waard is, moet je aan het eind van het contract het volledige financieringsbedrag aflossen.
Een auto leasen met de beste deal zal dus zeker mogelijk zijn door te onderhandelen met de leasemaatschappij over de voorwaarden en het contract. Je moet zeker niet meteen afgaan op het bedrag dat je zult zien in de private lease vergelijker. Het is het hoe dan ook de moeite waard om te proberen om te onderhandelen.
De grote vraag is nu of leasen beter is dan kopen. Het antwoord daarop is moeilijk te geven. Wanneer je graag een nieuwe auto rijdt en weinig spaargeld hebt is privé leasen een betere optie. Bovendien zijn de maandelijkse kosten overzichtelijker dan wanneer je koopt.
Leaseauto zonder bijtelling
Dit bijtellingspercentage betreft nu alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto's. Door de doorontwikkeling van de accu's en de auto's hoeft de actieradius niet meer een struikelblok te zijn. De nieuwe elektrische auto's kunnen een actieradius van wel 700 kilometer hebben.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Wat wordt de bijtelling in 2024 voor EV's
U betaalt namelijk 16 procent bijtelling over de cataloguswaarde tot €30.000. Voor iedere euro die uw EV boven die waarde uitkomt, geldt een bijtelling van 22 procent. Dit geldt voor alle elektrische voertuigen die ná 1 januari 2024 op kenteken worden gezet.