Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is“. Het gebruik van de richtingaanwijzers is dus verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing, zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
Boete voor geen richting aangeven is 120 euro
Er kunnen immers andere weggebruikers in je dode hoek zitten. Ook al geef je richting aan, dat betekent nog niet dat de andere verkeersdeelnemers dat ook zien. De boete bij het van richting veranderen zonder richtingaanwijzer bedraagt sinds begin dit jaar 120 euro.
Bestuurders zijn verplicht de richting te volgen die de voorsorteerstrook aangeeft. Vanaf deze positie mag je niet van rijstrook wisselen. Je ziet dit aan de ononderbroken witte belijning. Kijk ver vooruit en begin vroeg met handelen.
Artikel 18. Als je af wilt slaan moet je het verkeer dat van dezelfde weg gebruik maakt voor laten gaan. Als je linksaf wil slaan moet je bestuurders die op dezelfde kruising rechtsaf willen slaan voor laten gaan.
Boete afslaan zonder richting aangeven: € 120.
Formeel zegt de APK regelgeving over Verplichte lichten en retroreflectoren het volgende: ''één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig is verplicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen.
Knipperende koplampen.
Knipper alleen met uw koplampen om andere weggebruikers te laten weten dat u er bent . Knipper niet met uw koplampen om een andere boodschap over te brengen of andere weggebruikers te intimideren. Ga er nooit vanuit dat knipperende koplampen een signaal zijn dat u uitnodigt om door te rijden.
Door de richtingaanwijzer links aan te zetten, laat je andere weggebruikers weten dat je de rotonde niet gaat verlaten.
Wanneer je achteraan een file terechtkomt én er dreigt gevaar voor een ongeval mag men dus de vier richtingaanwijzers gelijktijdig doen branden.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Waar ze in ieder geval niet zuinig mee zijn is de richtingaanwijzer. Vooral oudere Franse bestuurders doen hun richtingaanwijzer aan als ze verwachten binnenkort (over pakweg 2 minuten) in te halen of af te slaan. Daarnaast laten ze het knipperlicht graag knipperen bij het inhalen.
LED-stroboscopen kunnen feller (hoger candela), feller (hoger lumen) en sneller (sneller aan/uit) branden dan traditionele knipperende waarschuwingslichten.
Het is een veelvoorkomend misverstand dat het knipperen van uw koplampen bij stoplichten (met name tijdelijke stoplichten die worden gebruikt rond wegwerkzaamheden) ervoor zorgt dat rode lichten op groen springen. Sommige mensen hebben gemeld dat dit werkt, maar dit is waarschijnlijk gewoon bevestigingsbias. In werkelijkheid zou dit een onveilige manier zijn voor verkeerslichten om te werken .
Automobilisten in de Filipijnen gebruiken hun koplampen om voertuigen en voetgangers te informeren over hun aanwezigheid. Dit kan betekenen dat ze voorrang verlenen aan anderen of voorrang eisen .
Dimlicht. Overdag bij slecht zicht mag u het dimlicht gebruiken. In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden.
Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call.
Dimlicht is verplicht om in het donker te voeren. Bij slecht zicht overdag mag het dimlicht ook ontstoken worden. Groot licht mag alleen gevoerd worden als er geen ander verkeer in de buurt is. Mistlicht mag alleen gevoerd worden als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmert.
Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd. Het voorlicht moet wit of geel zijn. Het achterlicht rood. Het licht moet vast aan de fiets bevestigd zijn, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je afslaat? Je moet namelijk in alle gevallen de richtingaanwijzer gebruiken en je vergeet het gemakkelijk. Je kunt een boete krijgen als je geen richting aangeeft. Die boete bedraagt in 2023 €110.
Het openbaar ministerie zal de betwisting aanvaarden of weigeren en beslissen of je de boete al dan niet moet betalen. Deze betwisting kan je op twee manieren doen: via de papieren post of digitaal. Voor die laatste optie surf je naar de website van justitie aangeduid op de minnelijke schikking.
Boete voor 'handheld' bellen
Voor automobilisten is de boete €420 en voor bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 290,- exclusief administratiekosten.