Dit oranje knipperlicht moet dan bij pech of een ongeval vanuit het portierraam op het dak van de auto worden geplaatst. Vanaf 1 januari 2026 wordt dit speciale knipperlicht verplicht en is het plaatsen van een gevarendriehoek niet meer toegestaan.
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call.
In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.
U mag oranje zwaailichten gebruiken in de volgende situaties: Bij werkzaamheden met assistentie op of langs de weg met motorvoertuigen die hiervoor zijn uitgerust . Werkzaamheden gerelateerd aan de weg, denk aan het letterlijke werk op de weg maar ook strooien in de winter. Bij werkzaamheden waarbij andere voertuigen worden weggesleept.
Boete voor geen richting aangeven is 120 euro
Er kunnen immers andere weggebruikers in je dode hoek zitten. Ook al geef je richting aan, dat betekent nog niet dat de andere verkeersdeelnemers dat ook zien. De boete bij het van richting veranderen zonder richtingaanwijzer bedraagt sinds begin dit jaar 120 euro.
De beperkingen uit 1989 bepalen dat geen enkel voertuig, met uitzondering van een hulpvoertuig, mag zijn uitgerust met een 'blauw waarschuwingssignaal of speciale waarschuwingslamp' , of een apparaat dat lijkt op een blauw waarschuwingssignaal of een speciale waarschuwingslamp, ongeacht of het werkt of niet.
Gebruikmaken van het knipperlicht in de auto is niet iets vrijblijvends. Sterker nog: bestuurders van motorvoertuigen zijn bij wet verplicht om richting aan te geven. Het knipperlicht naar eigen inzicht gebruiken en dit zelfs zo nu en dan eens overslaan, is dus niet toegestaan.
De specificaties waaraan een richtingaanwijzer moet voldoen, zijn wettelijk vastgelegd. Zo moet de kleur van de richtingaanwijzer vooraan wit of oranjegeel zijn, en achteraan rood of oranjegeel.In de zijflanken moet de richtingaanwijzer oranjegeel knipperen.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Waarschuwingslampjes op het dashboard geven aan dat er een probleem is met uw voertuig. Verschillende lampjes, zoals het ABS-lampje, het motormanagementlampje, het remvloeistoflampje en het airbagwaarschuwingslampje, kunnen ervoor zorgen dat de APK-keuring wordt afgekeurd.
Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet. Vocht in een achterlicht is overigens geen APK-afkeurpunt.
Uw voorruitwissers moeten werken en in goede staat zijn om de voorruit schoon te maken – dus maak de ruit een beetje vuil en test ze. Als uw achterruitwisser niet werkt, hoeft u zich geen zorgen te maken, want dat is geen onderdeel van de test, maar het is nog steeds iets dat u moet laten repareren .
Dit oranje knipperlicht moet dan bij pech of een ongeval vanuit het portierraam op het dak van de auto worden geplaatst. Vanaf 1 januari 2026 wordt dit speciale knipperlicht verplicht en is het plaatsen van een gevarendriehoek niet meer toegestaan.
Bekijk de APK-datum via de RDW kentekencheck. De APK-datum vindt u onder het tabblad vervaldata en historie.
Dagrijverlichting is niet verplicht in Nederland.
Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbijgereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet. Het niet met dubbele voorzichtigheid voorbijrijden van het oranjegeel knipperlicht, is een overtreding van de eerste graad.
Wist je dat je ook een boete kunt krijgen als je afslaat? Je moet namelijk in alle gevallen de richtingaanwijzer gebruiken en je vergeet het gemakkelijk. Je kunt een boete krijgen als je geen richting aangeeft. Die boete bedraagt in 2023 €110.
Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Ook moeten de linker en rechterlamp evenveel verlichting (symmetrisch) geven.
De extra richtingaanwijzers, extra waarschuwings-knipperlichten en extra zijrichtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan wit of ambergeel, en naar achteren niet anders dan rood of ambergeel stralen.
LED-stroboscopen kunnen feller (hoger candela), feller (hoger lumen) en sneller (sneller aan/uit) branden dan traditionele knipperende waarschuwingslichten.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
Als uw voertuig in overtreding blijkt te zijn, zijn aanzienlijke boetes of andere straffen waarschijnlijk het gevolg. Allereerst zijn noodstroboscooplampen die rood of blauw zijn, over het algemeen niet toegestaan .
Alleen de ambulance, de politie en de brandweer mogen een blauw licht en sirenes voeren. Andere voertuigen niet. Een uitzondering op die regel geldt voor de weginspecteurs van Rijkswaterstaat.