Er zijn tal van situaties waar de linker- en rechterhersenhelft moeten samenwerken of communiceren. En juist die communicatie is bij iemand met NLD niet ideaal. Zo kan een kind goed leren lezen, maar kan begrijpend lezen een blijvend probleem zijn.
In een familie blijken vaak meerdere mensen met NLD voor te komen. Waarschijnlijk speelt een erfelijke aanleg zeker een rol. Het is nog niet goed bekend welke erfelijke factoren een rol spelen. Daarnaast spelen nog andere factoren mee die bepalen of een kind NLD zal krijgen of niet.
NLD staat voor het engels Nonverbal Learning Disabilities en wordt gezien als een ontwikkelingsstoornis. De leerproblemen die zich uiten bij NLD hebben te maken met het verwerken non-verbale informatie.
Bij NLD vermoedt men dat de beschermende laag (witte stof) van de zenuwvezels is beschadigd of onvoldoende ontwikkeld, waardoor prikkels minder goed doorkomen. Zenuwvezels zijn uitlopers van zenuwcellen die prikkels in de hersenen doorgeven.
Voorkom machtsstrijd, kritiek, straf en dreiging; probeer de oorzaak van het probleem te achterhalen. Sluit aan bij de interesses en sterke kanten van het kind. Maak verwachtingen expliciet mondeling kenbaar (een NLD-er kan niet tussen de regels door lezen).
NLD is geen psychiatrische stoornis en staat daarom niet in de DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Een van de meest gebruikte internationale classificatiesystemen in de geestelijke gezondheidszorg.
Het komt voor bij kinderen met epilepsie, hydrocephalus (waterhoofd), hersenbeschadiging zoals cerebrale parese, bij kinderen met ADHD en PDD-NOS. Maar ook zonder deze aandoeningen kan NLD voorkomen. Men gaat ervan uit dat er bij ongeveer 10% van de leerlingen met leer- en gedragsstoornissen sprake is van NLD.
Een niet-verbale leerstoornis/non-verbale leerstoornis (NVLD; Engels: non-verbal learning disorder, NLD) is een neuropsychologische/psychiatrische (en vermoedelijk pervasieve) aandoening; de kenmerken van de leerstoornis doen zich voornamelijk voor op het gebied van de non-verbale communicatie.
NLD zegt iets over de informatieverwerking. Stoornissen als ADHD en autisme zeggen iets over het gedrag. De leerstoornis NLD komt voor bij 1 tot 5 procent van de schoolgaande kinderen.
Sluit aan bij de interesses en sterke kanten van het kind. Maak verwachtingen expliciet mondeling kenbaar (een NLD-er kan niet tussen de regels door lezen). Leg gezegdes en uitdrukkingen uit. Coach de leerling dagelijks bij het organiseren van zijn werk.
Kinderen met NLD hebben moeite met het verwerken van informatie die ze voelen of zien, met het aanleren van de grove en de fijne motoriek en met het aanleren van sociale vaardigheden. Hoe wordt NLD ook wel genoemd? NLD is een afkorting en staat voor non-verbal learning disabilities.
Een kind met NLD is sterk in het waarnemen van details, maar heeft moeite met het onderscheiden van gehelen en het houden van overzicht. Deze kinderen hebben moeite met begripsvorming, logisch redeneren en probleemoplossen. Er is een groot verschil tussen de verbale en performale intelligentie.
NLD is een begrip uit de neuropsychologie waarbij het gaat om een specifiek profiel van vaardigheden en tekorten bij de informatieverwerking van zintuiglijke prikkels. De auditieve informatie (het horen) wordt beter verwerkt dan de informatie die via zien en voelen binnenkomt.
Nederland, 3-letterige landcode volgens ISO 3166-1.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD. Dit houdt in dat ADHD kan ontstaan wanneer verschillende genen en omgevingsfactoren op elkaar reageren.
Een niet-verbale leerstoornis/non-verbale leerstoornis (NVLD; Engels: non-verbal learning disorder, NLD) is een neuropsychologische/psychiatrische (en vermoedelijk pervasieve) aandoening; de kenmerken van de leerstoornis doen zich voornamelijk voor op het gebied van de non-verbale communicatie.
Een kind met NLD is sterk in het waarnemen van details, maar heeft moeite met het onderscheiden van gehelen en het houden van overzicht. Deze kinderen hebben moeite met begripsvorming, logisch redeneren en probleemoplossen. Er is een groot verschil tussen de verbale en performale intelligentie.
Kinderen met de leerstoornis NLD hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie. Ze komen verbaal vaardig over, kunnen goed spreken en leren snel lezen.
Een leerstoornis ontstaat wanneer het leerproces niet goed ontwikkeld maar, het kind heeft een normale intelligentie, er zijn geen sociaal-emotionele, auditieve of zintuiglijke problemen of een gebrekkig onderwijs dat aan de oorzaak ligt.
NLD is een aandoening waarbij kinderen problemen hebben met het verwerken van informatie die niet door middel van gesproken taal wordt aangeboden.
De belangrijkste drie oorzaken zijn: biologische, psychische en sociale oorzaken. Er zijn een aantal biologische oorzaken: Uit onderzoek binnen families waar bipolaire stoornis voorkomt, blijkt dat de kans om een stemmingsstoornis te krijgen voor een deel erfelijk kan zijn.
Angststoornissen komen in Nederland het meest voor. Tijdens het onderzoek vertelden 1.924.600 volwassenen dat ze in het jaar ervoor last hadden van een angststoornis. Iemand met een angststoornis maakt zich veel zorgen en heeft last van heftige angsten in het dagelijks leven, zonder dat er echt gevaar is.
Psychiatrische stoornissen (zoals ADHD, autisme spectrum stoornis) houden ook in dat er sprake is van door deskundigen vastgestelde criteria waaraan een persoon moet voldoen. De DSM-5 is het handboek voor classificatie van psychiatrische stoornissen.