Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Motorrijden is goedkoper
Gemiddeld 25 kilometer met een liter benzine is prima haalbaar met veel motoren. Met de motor hoef je – ook in de stad - geen parkeerkosten te betalen en zijn de kosten voor wegenbelasting en de verzekeringspremie een stuk lager.
Reken qua kosten op ongeveer 2,5 cent per kilometer. Ga ervan uit dat je motor na 5 jaar nog ongeveer 40% waard is van wat je ervoor betaalde. En dat je na 7 tot 10 jaar ook nieuwe motorkleding nodig hebt. Reken uit wat dat per maand is en zet dat bedrag elke maand opzij.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
Motorrijden is heel anders dan het rijden in een auto. Het is daarom belangrijk dat je je vaardigheden op de motorfiets blijft onderhouden. Maak daarom geregeld een ritje, dan krijg je nog meer ervaring en dat is goed voor je zelfvertrouwen. Hoe meer kilometers je maakt, hoe beter je gaat rijden.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Motorrijden is gezond voor je!
De claim van motorrijders dat er geen betere manier is om van stress af te komen dan een stukje te rijden wordt in deze studie bevestigd. In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten.
Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.
Wanneer rijles en rijexamen lichte motor (categorie 1)?
Een lichte motor heeft een vermogen van maximaal 11 kW. U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen.Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Een motorfiets van Harley-Davidson behoudt een flink deel van zijn waarde. Volgens een Duits onderzoek is Harley Davidson met maar liefst 18 modellen bovenaan de lijst van motoren met de hoogste restwaarde. Zo heeft een Harley Davidson Street Glide na 2 jaar nog een waarde van bijna 90% van de nieuwwaarde.
Een nieuwe motor is te koop vanaf zo'n € 5.000. De bovengrens is – net als bij auto's – redelijk onbegrensd, maar de meeste mensen geven toch niet meer uit aan een motor dan zo'n € 20.000.
Motorrijden is betaalbaar
Zo zullen motorrijlessen en je examen je al snel zo'n 1500 euro kosten. Wanneer je jouw examen afgerond hebt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk beschikken over je eigen motor (als je deze nog niet hebt). Ook dit gaat gepaard met kosten: een motor voor een beginner kost al snel zo'n 1000 euro.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.
Viaducten en bruggen worden rond het vriespunt ook sneller glad. Verder moet je bij het uitgaan van de bocht rustiger op het gas gaan en is het wijs meer afstand te houden. Bij regen of gladheid is je remweg een stuk langer. In de winter kun je prima motorrijden, motorrijden met sneeuw en ijzel is wel af te raden.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Het motor theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het motor theorie-examen is: 55%. Bron CBR).
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens. Je bent dan rond de €800 tot €1200 kwijt aan motorrijlessen.
Het is belangrijk om goed te luisteren naar je motor terwijl je aan het schakelen bent. Wanneer je bijvoorbeeld laag gerommel hoort kun je beter terugschakelen. Als je en hard geluid hoort kun je beter omhoog schakelen. Dit lijkt zeker in het begin moeilijk maar hier raak je aan gewend naarmate je langer rijdt.
“Het antwoord op de vraag of motorrijden sport is, hangt dus af van de intensiteit waarmee je rijdt. Zo kan het rijden of racen op circuit en motorcross zeker als sport worden beschouwd.
Val je af als je motorrijdt? Jazeker, met 2 uur motor rijden verbrand je ongeveer 400 kcal. En uiteraard heeft het ook effect op je gelukshormonen.
Wat betreft brandstofkosten, zijn motoren meestal zuiniger dan auto's. Auto's halen meestal 12 tot 18 kilometer per liter, terwijl motoren gemiddeld tussen de 15 en 23 kilometer per liter halen. Dit kan aanzienlijke besparingen opleveren, vooral als je veel kilometers maakt.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Motorfietsen zijn er voor hoge snelheden en wheelies
Motorrijden is vele malen gevaarlijker dan het besturen van een auto. De cijfers liegen niet. Als je iets of iemand raakt, al dan niet buiten je eigen schuld om, ben jij doorgaans degene die in de kreukels ligt. Die boom, vangrails of auto kan er wel tegen, jij niet.