Per miljard gereden kilometer komen er gemiddeld 3,1 mensen om in de auto. Bij fietsen is dat aantal een schokkende 44,6 en bij voetgangers is dat maar liefst 54,2. Dat is dus minimaal 14 keer meer! Alleen motorrijden is gevaarlijker met 108,9 doden per miljard kilometer.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Er is maar één onderzoek bekend over de onveiligheid van scooters in vergelijking met motorfietsen. In dit Australische onderzoek (Rogerson et al., 1992) werd ontdekt dat scooters een veel kleiner aantal ongevallen hadden per voertuig, dan motorfietsen.
De afgelopen 10 jaar kwamen er zo'n 28% motorrijders bij.Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. De gemiddelde leeftijd van de motorrijders in ongevallen is met 5 jaar toegenomen.
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
Jaarlijks overlijden er zo'n vijftig motorrijders. De meeste dodelijke slachtoffers zijn tussen 40 en 49 jaar, van wie 95 procent man. Dit komt vooral doordat mannen vaker en meer motorrijden dan vrouwen.
Meest risicovolle situaties voor motorrijders
De meest risicovolle situatie voor motorrijders is kruisend verkeer. Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%).
In Nederland moet je dus verplicht een motorrijbewijs halen. Om dat te doen, moet je eerst een motor theorie examen afleggen en daarna afrijden. Het is gelukkig niet erg moeilijk om je motorrijbewijs te halen, dus voor je het weet zit je legaal op de motor.
Circa 1,4 miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs (2016; bron: RDW), maar minder dan de helft daarvan bezit een motor: er zijn 656.000 geregistreerde motoren. Deze motorbezitters rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar (uitgaande van resp.
Om direct met de deur in huis te vallen: ja, motorrijden is zwaar. Maar het goede nieuws is dat de mate waarin dit effect heeft op je gemoedstoestand afneemt naarmate je vaker motorrijdt. Hoe vaker je rijdt, hoe normaler het wordt. De meeste motorrijders zullen het beamen dat motorrijden af en toe echt hard werken is.
Daar waar je bij een auto meestal met blikschade of lichte verwondingen wegkomt wanneer iemand anders je over het hoofd ziet, heeft dat op een motor al snel desastreuze gevolgen. Bij ruim de helft van de ernstige motorongevallen gaat het om een botsing met een auto, veelal is de motorrijder over het hoofd gezien.
Er zijn drie A-rijbewijzen. Wanneer je 18 jaar oud bent mag je het A1 rijbewijs halen, goed om een motor uit te zoeken met een maximaal vermogen van 11 kW. Om het A2-rijbewijs te halen moet je minimaal 20 jaar oud zijn, maar dan mag je wel op een motor met een vermogen van 35 kW.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Een verplicht onderdeel tijdens het examen bijzondere verrichtingen motor is de langzame slalom. Dit is misschien wel het moeilijkste onderdeel van allemaal!
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
Motorrijden is sneller
Maar met sneller bedoel we ook eerder op de plaats van bestemming. Met de motor kun je makkelijk vooraan in de rij gaan staan bij een verkeerslicht en in de file kun je op de motor netjes tussen de rijen wachtende auto's doorrijden.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Statistieken auto-ongelukken op leeftijd
Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog.
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Het grootste deel van de verkeersdoden in Nederland valt op gemeentelijke wegen (55% van het totaal aantal verkeersdoden, 63% van de geregistreerde doden in BRON), gevolgd door provinciale wegen (18% van het totaal en 21% in BRON) en wegen van het Rijk (11% totaal en 12% in BRON).
De grootste groep daarvan zijn de 40-49-jarige motorrijders (bijna 30%). Dit is ook relatief gezien hoog; bij alle vervoerswijzen samen valt 'slechts' 8% van de verkeersdoden in de leeftijdsgroep 40-49 jaar.
Op 1 januari 2021 waren er in Nederland 1.493.590 mensen met een motorrijbewijs, dit is een stijging van 1,4% ten opzichte van 1 januari 2020.